Re: [NOVICE] Script til ppp, og opstart af denne.

hsh/sslug@sslug wrote:

>      Jeg har prøvet at lave et chatscript, men kan ikke få det til at
>      spille. Jeg har en stærk følelse af at jeg mangler noget basal viden
>      her.
>
>      Med ppp-info.html i hånden har jeg med 'vi' lavet en fil der hedder
>      /etc/ppp/chatscript. Indholdet er nøjagtigt det der står i afsnittet
>      'Chatscriptet som fil' på nær at nnnnnn er udskiftet med det telefon
>      nummer jeg skal ringe op.

chatscript kalder "chat" og dette program kan tilføjes lidt log-fil info:

          chat -v -r /var/log/ppp-chat.log ......

>      Jeg fik kun lov til at lave filen som root, ellers ville den ikke åbne
>      filen når den skulle skrive i den ved afslutning.
>      Jeg har ikke gjort andet ved den.

Start med at køre det hele som root. Selv anvender jeg "sudo" for at
kunne anvende det som almndelig bruger.

>      Til at starte chatfilen har jeg lavet en ppp-on fil som beskrevet på
>      side 6.
>      Den har jeg også lavet med 'vi' og den ligger i /usr/local/bin/. Jeg
>      har udskiftet X'erne med det bruger id jeg er logget på med. Den
>      sidste linie startende med pppd $DEVICEOUT er medtaget nøjagtig.
>      Denne fik jeg også kun lov til at lave som root.

Jeps. Ellers skal du plavere ppp-on et sted hvor du som bruger har
skriveadgang, f.eks. ~/bin/
Men pppd skal stadig kaldes som root.....

>      I første omgang skete ingenting når jeg skrev ppp-on.
>      Efter at have skrevet chmod a+x /usr/local/bin/ppp-on som root kommer
>      følgende når jeg som user skriver /usr/local/bin/ppp-on: pppd: command
>      not found.
>      Hvis jeg som root skriver det samme blinker mit modem en gang på TR og
>      så får jeg prompten tilbage og der sker ikke mere.
>
>      Jeg kan ikke finde nogle logfiler.

I /var/log/
Debian har /var/log/ppp.log , men Redhat/Suse anvender ofte
/var/log/messages.

du skal dog tilføje -d eller -dd til pppd :

  pppd -dd $DEVICEOUT $SPEED connect $DIALERSCRIPT user $PPPUSER

>      Er jeg helt galt på den ,eller mangler jeg at give nogle rettigheder
>      til user?
>      Det virker som om den slet ikke går over i mit chatscript. Skulle det
>      ikke blive kaldt af ppp-on, eller skal jeg selv gøre noget her?

pppd skulle kalde chatscriptet ($DIALERSCRIPT), men husk fuld path til det.

Jeg har dog set en lille fejl :(

PHONE=12345678
pppd .....

Vil nok ikke overføre PHONE til chatscript,
måske "export PHONE=12345678" vil gøre det ellers må du flytte
PHONE=12345678 ned i selve chatscriptet:

#!/bin/sh
PHONE=12345678
exec chat -v -r /var/log/ppp-chat.log \