Re: [NOVICE] Min Linux kan ikke se netværket

At 08:29 24-09-1999 +0200, you wrote:
Prøv at logge ind som root og køre ifconfig. Resultatet skal gerne vise
både localhost og eth0, hvis kortet er oppe.

Du kan starte kortet op med denne kommando, hvis driverne er
tilgængelige:
ifconfig eth0 192.168.42.2 netmask 255.255.255.0 up.

Det virker når jeg har kørt den ordre. Hvordan sørger jeg for at kortet starter automatisk når jeg booter?

Yderligere hjælp hentes i /usr/doc/HOWTO/NET-3-HOWTO.gz, som fx kan
vises i netscape.

Dem har jeg ikke liggende der. Hvordan sørger man egentlig efter et filnavn i hele filsystemet?

> Min router (og gateway) har IP 192.168.42.1
> Linux serveren skal have IP 192.168.42.2
> De to Win95 maskiner har 192.168.42.11 og 192.168.42.12

Husk, du skal køre samba, hvis 95-maskinerne skal kunne se serveren.

Det tror jeg nok jeg gør. Samba er installeret, men hvordan finder jeg ud af om det kører?

> Min /etc/init.d/network fil ser sådan ud:
>
> IPADDR=192.168.42.2
> NETMASK=255.255.255.0
> NETWORK=192.168.42.0
> BROADCAST=192.168.42.0   --> Ret til BROADCAST=192.168.42.255

Er gjort.

> GATEWAY=192.168.42.1

Nu kan jeg ping'e de andrer maskiner i mit LAN, men jeg kan ikke ping'e ud af huset. Hvad kan det skyldes?

---

Venlig hilsen / Kind regards

Jens Bang (sslug@sslug)

Freja Data                    Tlf./phone : +45 - 4046 - 3442
Guldbergs Plads 12 1. tv.     Fax        : +45 - 3537 - 7006
DK-2200 København N
Denmark                       Homepage   : www.frejadata.dk