Re: [NOVICE] Min Linux kan ikke se netværket

Jens Bang wrote:
> Til Linux Demo Day fik jeg under stort besvær installeret en Debian på min
> maskine, som skal fungere som fil/printer-server i mit LAN herhjemme.
>
> Årsagen til problemerne var dels et problematisk CD-ROM drev der ikke ville
> læse de CD'er vi kunne få fat i, og dels at det gamle 3com 905 (509?)
> netkort der sad i maskinen kun ville køre BNC, og ikke RJ45 (twisted pair?).

Hvis det er 3com 509, så skal man hælst have DOS-setup disketten
som kan downloades fra 3com, og slå PnP fra, og sætte som default
det ønskede interface. (man kan vist via linux også vælge interface,
det virker blot ikke altid).

> Nåh, men til sidst fik vi sat skidtet korrekt op, og installerede det meste
> af Linux over nettet. Så vi fik altså netkortet til at virke.
>
> Nu er maskinen så kommet hjem til mig, men når jeg prøver at ping'e min
> ISDN router hub eller en af Win95 maskinerne på nettet, så siger den:
>
> ping: sendto: Network is unreachable
>
> Min router (og gateway) har IP 192.168.42.1
> Linux serveren skal have IP 192.168.42.2
> De to Win95 maskiner har 192.168.42.11 og 192.168.42.12

Der findes følgende programmer til at teste netværksopsætning:

ifconfig : fortæller hvilke devices der er sat op, samt MAC adresse,
           IP adresse mv.

route -n / route : viser routetabeller.

netstat  : viser diverse info (netstat -r svarer til route)