Min Linux kan ikke se netværket

Til Linux Demo Day fik jeg under stort besvær installeret en Debian på min maskine, som skal fungere som fil/printer-server i mit LAN herhjemme.

Årsagen til problemerne var dels et problematisk CD-ROM drev der ikke ville læse de CD'er vi kunne få fat i, og dels at det gamle 3com 905 (509?) netkort der sad i maskinen kun ville køre BNC, og ikke RJ45 (twisted pair?).

Nåh, men til sidst fik vi sat skidtet korrekt op, og installerede det meste af Linux over nettet. Så vi fik altså netkortet til at virke.

Nu er maskinen så kommet hjem til mig, men når jeg prøver at ping'e min ISDN router hub eller en af Win95 maskinerne på nettet, så siger den:

ping: sendto: Network is unreachable

Min router (og gateway) har IP 192.168.42.1
Linux serveren skal have IP 192.168.42.2
De to Win95 maskiner har 192.168.42.11 og 192.168.42.12

Min /etc/init.d/network fil ser sådan ud:

---------- start fil ----------
#!/bin/sh

cat /proc/net/dev |grep : | cut -d : -f 1 | grep lo >/dev/null 2>&1

if [ $? -eq 0 ] ; then
   ifconfig lo 127.0.0.1
   route add -net 127.0.0.0 netmask 255.0.0.0 dev lo
fi

IPADDR=192.168.42.2
NETMASK=255.255.255.0
NETWORK=192.168.42.0
BROADCAST=192.168.42.0
GATEWAY=192.168.42.1

cat /proc/net/dev |grep : | cut -d : -f 1 | grep eth0 >/dev/null 2>&1

if [ $? -eq 0 ] ; then
   ifconfig eth0 ${IPADDR} netmask ${NETMASK} broadcast ${BROADCAST}
   route add -net ${NETWORK} netmask ${NETMASK} dev eth0
   [ "${GATEWAY}" ] && route add default gw ${GATEWAY} metric 1
fi

Jeg har testet netkablet, og stikket i hub'en, og de virker fint, så det må næsten være et eller andet i Linux maskinen. Hvordan er det jeg tester om netkortet er installeret korrekt? Og om det stadig kører via RJ45 stikket, og ikke er 'hoppet tilbage' til BNC stikket?

---

Venlig hilsen / Kind regards

Jens Bang (sslug@sslug)

Freja Data                    Tlf./phone : +45 - 4046 - 3442
Guldbergs Plads 12 1. tv.     Fax        : +45 - 3537 - 7006
DK-2200 København N
Denmark                       Homepage   : www.frejadata.dk