Sv: [NOVICE] Et problem mere...

Nu har jeg installeret alle pakker der hedder noget med -devel til sidst.
Det har dog ikke hjulpet på problemet.
Noget tyder på at jeg også mangler programmet cc.
Jeg går ud fra at de hører til samme kategori.
Det har nemlig vist sig at være et problem med alt hvad der har
med c at gøre, så jeg kan ikke rigtigt installere andet end rpm-pakker.
Skal jeg køre linuxinstallationen igen for at få fat i den?

Det er vel det nemmeste, eller hva'?

Mvh

/Mathias Hansen

Frank Damgaard <sslug@sslug> skrev i en
nyhedsmeddelelse:sslug@sslug
Mathias Hansen wrote:

> Jeg har fået næsten alt til at virke nu. Lige med den undtagelse af at
kommandoen Make xconfig som står nævnt "Linux - Friheden til at vælge" ikke
virker. Den returnerer en række linier i stedet for at starte programmet som
den skulle.
> Jeg regner med at denne her er den vigtigste:
>
> Make[1]: gcc: command not found
>
> Hvad er det gcc for noget og hvordan installerer jeg det. Der ligger ikke
nogen pakke på cd'en der her noget i retningen af det.

gcc er C-oversætteren, og du skal installere denne samt tilbehør.
Det er ofte i "developer" pakkerne.

> Jeg tror at jeg kvajede mig i installationen da jeg ikke valgte
kernel-development.
> Jeg har ellers gjort nøjagtig som der står i bogen. Programmet Make
manglede også, men det fandt jeg på cd'en (Alt om Data Juli 99) og fik det
installeret.
> Jeg har også installeret kernel-source og kernel-header (På nøjagtig samme
måde som bogen siger). De lå begge to på cd'en og hed et lidt længere navn,
som jeg ikke går ud fra er nødvendigt at finde frem.

I debian vil du få at vide at de mangler, og den vil foreslå at du
installerer
de manglende pakker, noget lignende sker i SuSE. Jeg er ikke
helt klar hvor meget automatik der er i RH's pakkeinstallering.

> Jeg har et spørgsmål mere. Kan man på nogen måde komme til at køre mere en
256 farver?
> Det er lidt træls når man sidder og kigger på en internet-side.

Ja, Hvis du i installationen af X (se i /etc/X11/XF86Config)
har installeret 16 og 24/32 bit opsætning, så kan du
med "startx -- -bpp 16" f.eks. få 16 bit.

PS.
Prøv at begrænse linielængde i mail til max. ca. 67-72 tegn.