Re: [NOVICE] Begynder vanskeligheder ?

On Tue, 21 Sep 1999, Morten Ø wrote:

>Ib Larsen skriver:

[klip]

>Jo - jeg har desværre også haft lignende problemer med modem og drivere, hvilket
>desværre har betydet at i øjeblikket har opgivet Linux. Så nu går jeg bare og
>håber på at Linux bliver mere brugervenlig og at jeg får mere tid til at sætte
>mig ind i de nødvendige sager.

Det er et tilbagevendende problem. Det hele virker i Windows, hvorfor
virker det så ikke i Linux?

Svaret er: Det meste virker også i Linux, men det er ikke
selvkonfigurerende (eller hvad man nu skal kalde det, der foregår i
Windows).

Altså: det tager tid at sætte sig ind i. Som Linux er lige nu, mener jeg
det er temmelig utopisk at forvente, at man som UNIX/Linux novice bare for
det hele til at spille i løbet af en eftermiddag, en uge eller en måned.

Men det kan godt være at vi (her mener jeg dem af os, der næsten aldrig
bruger andet end UNIX/Linux) ikke er gode nok til at fortælle ,at det
sådan det hænger sammen.

Jeg synes ikke det særlig svært at konfigurere hverken printer eller
modem i Linux, men jeg har på den anden side også gjort det nogle gange,
de sidste 4-5 år. Og jeg kunne aldrig drømme om at anskaffe mig hardware,
der ikke virker med Linux.

Tilbage til emnet.

Som begynder ud i Linuxverdenen er det godt, rigtig godt, at det er
muligt at installere ved siden af Windows. Det kan være lidt besværligt,
og mange har rigtig mange problemer med fdisk, partitionering osv.

Men når først Linux er installeret ved siden af Windows, så fungerer alt
det basale.

Nu kommer pointen: Tag det i små skridt. Brug Windows når det er vigtigt,
at der kommer noget ud af arbejdet. Brug Linux når det er vigtigere at
lære noget mere om hvordan maskinen hænger sammen, og tid ikke er den
afgørende faktor.

Egentlig hører den slags hjemme på MISC-listen, så hvis nogen føler trang
til at følge op, så gør det venligst der.

/kristian

--
 Kristian Vilmann  - ADiCT Kalif -   sslug@sslug
 Skåne/Sjælland Linux User Group   http://www.sslug.dk