Re: [NOVICE] Et problem mere...

Mathias Hansen wrote:

> Jeg har fået næsten alt til at virke nu. Lige med den undtagelse af at kommandoen Make xconfig som står nævnt "Linux - Friheden til at vælge" ikke virker. Den returnerer en række linier i stedet for at starte programmet som den skulle.
> Jeg regner med at denne her er den vigtigste:
>
> Make[1]: gcc: command not found
>
> Hvad er det gcc for noget og hvordan installerer jeg det. Der ligger ikke nogen pakke på cd'en der her noget i retningen af det.

gcc er C-oversætteren, og du skal installere denne samt tilbehør.
Det er ofte i "developer" pakkerne.

> Jeg tror at jeg kvajede mig i installationen da jeg ikke valgte kernel-development.
> Jeg har ellers gjort nøjagtig som der står i bogen. Programmet Make manglede også, men det fandt jeg på cd'en (Alt om Data Juli 99) og fik det installeret.
> Jeg har også installeret kernel-source og kernel-header (På nøjagtig samme måde som bogen siger). De lå begge to på cd'en og hed et lidt længere navn, som jeg ikke går ud fra er nødvendigt at finde frem.

I debian vil du få at vide at de mangler, og den vil foreslå at du installerer
de manglende pakker, noget lignende sker i SuSE. Jeg er ikke
helt klar hvor meget automatik der er i RH's pakkeinstallering.

> Jeg har et spørgsmål mere. Kan man på nogen måde komme til at køre mere en 256 farver?
> Det er lidt træls når man sidder og kigger på en internet-side.

Ja, Hvis du i installationen af X (se i /etc/X11/XF86Config)
har installeret 16 og 24/32 bit opsætning, så kan du
med "startx -- -bpp 16" f.eks. få 16 bit.

PS.
Prøv at begrænse linielængde i mail til max. ca. 67-72 tegn.