Re: [NOVICE] Kan jeg det

Lars-Bo Jensen wrote:

> Vi har en 486/100 Sx, som jeg overvfejer at gøre til postserver, router til

??, er det en 486SX100 ?, dvs. uden coprocessor (flydende tal) ?

En 486DX4 100-MHz er udemærket tilmage ting, og hvis du ikke skal
købe for meget nyt så koster det ikke meget at forsøge.....

> ISDN og evt. filserver for vores system
> Vi bruger både PC og Mac, men skulle jeg ikke kunne lave et fælles område,
> hvor begge platforme kan gemme data.
> Vi er 8 maskiner, deraf en PC, som den "gamle" skal betjene.
>
> Er maskinen for lille til den opgave eller vil den med f.eks. 64 Mb ram
> kunne klare det. ??

Hvor meget RAM har du nu ?
(8,) 16 eller 32 MB burde kunne virke, specielt hvis du ikke kører X
(grafisk). I så tilfælde bør du vælge SuSE eller Debian, men ikke
Redhat, hvor meget konfiguration sker med X.

> Præcist ønsker jeg at maskinen skal hente vores post hos vores udbyder og
> fordele det til os internt i huset.
> Hvilket prog egner sig til det ??

fetchmail henter posten, og en POP3 server så de andre kan hente post
på linuxbox. (qpopper til pop3 eller lignende følger med de fleste linux
distributioner)
Sendmail skal dog sættes op til at fordele lokal post og ændre
From: adressen på udgående post.
Brugerne oprettes på linux-box, selvom de måske kun skal hente post.
Evt. skal du lave en DNS server på linuxbox'en, se evt.
http://www.sslug.dk/artikler/

> Derudover vil jeg også lade den styre adgangen til internettet, som er ISDN.
> Nogle råd.??

Med diald får man fuld mulighed for at indstille og overvåge forbindelsen
når der ringes op, men dial-on-demand i 2.2 kerner er hurtigere,
med diald tager det 3-4 sekunder, og vistnok højst ca. 1 sekund
med dial-on-demand (dog ikke så god kontrol med forbindelsen som diald).

> Findes der software, således at den evt. også kunne klare backup.??

Ja, både kommercielt og freeware.

Selv anvender jeg find/afio (+ xcdroast) til at lave backup til CD,
men tar kan også fint anvendes.
Derudover findes en del buyware programmer (grafiske).

> Og hvilket filsystem skal jeg benytte til fælles drev. ??

Linux ext2fs kan anbefales hvis du ikke også skal boot'e i DOS/windows
for at kunne se drevet.

Samba anvendes som fil/print-server for windows-clienterne
og der findes appletalk til Mac (kan ikke lige huske navnet på programmet)

> Hver enkelt opgave er jo ikke så krævende, back-up skal køre aften, når de
> andre opgaver er overstået, posten hentes med fast interval, "router"
> funktionen bør heller ikke være krævende, eneste jeg er lidt i tvivl om
> bliver for meget, er filserveren.

> Gerne henvisninger til HowTo

Jeg tror du skal tage det en komponent ad gangen, f.eks.
ISDN forbindelse manuelt, fetchmail/sendmail/pop3,
samba, og diald eller dial-on-demand.

Det kan være en fordel også at opsætte en DSN-server på linuxbox'en
se f.eks.  http://www.sslug.dk/~frank/dnsbind.html