Sv: [NOVICE] Kan jeg det

> Lars Bo Wrote:
> Hej
>
> Vi har en 486/100 Sx, som jeg overvfejer at gøre til postserver, router til
> ISDN og evt. filserver for vores system
> Vi bruger både PC og Mac, men skulle jeg ikke kunne lave et fælles område,
> hvor begge platforme kan gemme data.
> Vi er 8 maskiner, deraf en PC, som den "gamle" skal betjene.
>
> Er maskinen for lille til den opgave eller vil den med f.eks. 64 Mb ram
> kunne klare det. ??

Hmmm. En 486'er virker for mig at se en smule klein, men prøv det ... RAM'en
vil den med garanti være glad for !

> Præcist ønsker jeg at maskinen skal hente vores post hos vores udbyder og
> fordele det til os internt i huset.
> Hvilket prog egner sig til det ??

Jeg kører hentningen med Fetchmail (se man pages) og fordelingen med
Qpopper (En udmærket lille POP3 server) ... Søg evt. efter denne på sunsite.
Sendmail klarer, i RH6.0 distributionen, opgaven (efter en smule opsætning)
så mine klienter bruger Linux serveren som SMTP server.

> Derudover vil jeg også lade den styre adgangen til internettet, som er ISDN.
> Nogle råd.??

Jeg har stor succes med diald (omend jeg er et fjols ... så det tog lidt tid før
det spillede perfekt)

> Findes der software, således at den evt. også kunne klare backup.??

Pas!!!!!!!!!!!

> Og hvilket filsystem skal jeg benytte til fælles drev. ??

Hvis du bruger Samba så er der vist ikke nogle problemer med filsystemer og
håndtering af disse.

> Hver enkelt opgave er jo ikke så krævende, back-up skal køre aften, når de
> andre opgaver er overstået, posten hentes med fast interval, "router"
> funktionen bør heller ikke være krævende, eneste jeg er lidt i tvivl om
> bliver for meget, er filserveren.

Enig ! Men det er interessant at se om det kan køre mod 8 Klienter.
(det dobbelte af hvad der kører her i huset ... men jeg kører min Linux på en
lettere overdimensioneret PII'er 375 MHz og 64 MB ram).

Håber at det gav lidt inspiration

Hilsen

/Morten