Re: [NOVICE] logging af forbrug

Erik Elmer Rasmussen wrote:

> Frank> Det er mest forbrug per "pakke" man kan logge (vhja. ipchains
> Frank> opsætning)
>
> Vil det sige at den bedste vej er at snable i logfilerne til diald
> selv?

eller ppp's, men i RH havner det meste vist i /var/log/messages
Du mangler dog information om hvem der er tilkoblet, dvs. noget
med IP adressen på den der kalder op. Til dette kan noget
i ipfwadm/ipchains anvendes.
Alternativt skal brugeren lukke forbindelsen op/ned med noget web/cgi script,
men så bør der være noget auto-timeout/logout i tilfælde af at
det glemmes.

Når PPP forbindelsen lukkes op/ned kaldes /etc/ppp/ip-up og ip-down,
disse kan man også få til at lave noget egen logfil.
Med diald hedder filerne over /etc/diald/ip-up ...
og i RH findes en "local" udgave under /etc/ppp/, som kaldes
fra de oprindelige.

> Jeg havde overvejet at gøre det samme blot i perl da jeg ikke kender
> til awk (minder det om perl?). Kunne jeg evt. se dit script?

Perl er også fint. Jeg bruger ofte awk sammen med shell-scripts
til opgaver med tekstfil -> awk -> tekstfil/data.
Men der findes et awk til perl konverteringsprogram.
Det man udnytter er "regular expressions", og når input fra tekstfil (log)
matcher noget så tygges lidt på dataene.

> Frank> Når folk skal sende til denne "ene" adresse, hvordan skal de så
> Frank> vide hvem? via subject ?
>
> Det var min tanke ja, dog kun som nødløsning idet jeg så skal igang
> med perlprogrammeringen. Jeg havde en eller anden (naiv) forestilling
> om at man muligvis uden videre kunne koble et navn på i selve
> emailadressen et eller andet sted som ikke forstyrrede distibueringen
> til vores fælles server. Derefter skulle et eller andet stykke
> software dele posten ud.

Jeg vil råde dig til at finde en ISP (internet service provider)
der som minimum har mail-aliases, eller anvender nogen af de
gratis eller billige mailservices med forward-funktion.
Det med at fiske modtager udfra subject vil kun gå galt,
da afsendere har svært ved at finde ud af dette.

> Frank> Hvis fetchmails multidrop ikke virker til ISP'en, så kan
> Frank> procmail sættes til at sortere posten.
>
> Øøøh.. der var lige lidt mange ord jeg ikke forstod. Jeg vil lige læse
> lidt manualer inden jeg svarer på det.

procmail kan lave alt muligt med modtaget post, placere i foldere,
videresendeosv.

Har man en mail-alias hos sin internet udbyder (ISP), så kan
den også sortere den videre til korrekte modtager, selvom
ISP har en POP3 konto der ikke du'r til multidrop.