Re: [NOVICE] logging af forbrug

Frank> Måske en opgradering til 2.2 kerne (eller RH 6.0 eller nyere?)
Frank> ipchains skulle være bedre end ipfwadm (2.0.x kerner).

Frank> ....

I første omgang vil jeg gerne vente med at installere RH 6.0 af
politiske grunde idet jeg er lidt ene om at vide en lille smule om
Linux og da jeg tidligere nævnte netop at installere RH 6.0 begyndte
de to andre der er sat på at implementere netværket at snakke om
alternativt at installere windows. Derfor satser jeg på at få en
succes oplevelse igennem med RH 5.2 i første hug for så senere at få
lusket RH 6.0 ind. ;-)

Frank> Det er mest forbrug per "pakke" man kan logge (vhja. ipchains
Frank> opsætning)

Vil det sige at den bedste vej er at snable i logfilerne til diald
selv?

Frank> Diald har flere log filer der kan anvendes i /var/log/ Jeg
Frank> lavede et awk-script der sammentalte forbrug.  Problemet bliver
Frank> at finde ud af hvem der skal konteres hvis flere er "online" ad
Frank> gangen.

Se så !!

Det er ikke noget problem for os hvis der er flere på samtidig idet vi
så blot kræver begge den fulde takst. Når forbruget skal gøres op og
regningerne skrives er det nemlig planen (min plan) at beregne den
enkelte brugers forbrug i procent af det totale forbrug og så dele
regningen op efter denne procentsats.

Jeg havde overvejet at gøre det samme blot i perl da jeg ikke kender
til awk (minder det om perl?). Kunne jeg evt. se dit script?

Frank> Når folk skal sende til denne "ene" adresse, hvordan skal de så
Frank> vide hvem? via subject ?

Det var min tanke ja, dog kun som nødløsning idet jeg så skal igang
med perlprogrammeringen. Jeg havde en eller anden (naiv) forestilling
om at man muligvis uden videre kunne koble et navn på i selve
emailadressen et eller andet sted som ikke forstyrrede distibueringen
til vores fælles server. Derefter skulle et eller andet stykke
software dele posten ud.

Forresten. Grunden til at jeg helst vil undgå for meget perl
programmering er at systemet helst skal kunne køre den da jeg ikke bor
i kollektivet mere uden at nogen af de øvrige beboere skal være
tvunget til at sætte sig ind i perl for at vedligeholde systemet.

Frank> Du må oprette flere mail-aliases, eller bruge nogen af de
Frank> gratis "forward" mail funktioner der findes, evt. dem på
Frank> www.pi.dk ?

Frank> Hvis fetchmails multidrop ikke virker til ISP'en, så kan
Frank> procmail sættes til at sortere posten.

Øøøh.. der var lige lidt mange ord jeg ikke forstod. Jeg vil lige læse
lidt manualer inden jeg svarer på det.

Frank> Men du bør nok anvende sslug-teknik til disse spørgsmål , da de
Frank> vist er lidt over sslug-novice stadiet ....

Jaaah muligvis. Uheldigvis er jeg ikke selv over sslug-novice stadiet
(tror jeg nok)

Mange tak for den foreløbige hjælp

 Erik