Re: [NOVICE] Gået helt død i Linux-installationen

Lars Erik Nielsen wrote:

> Jeg har allerede skrevet en gang om nogle problemer jeg er stødt på, og jeg
> har da også fået nogle svar, men bare ikke _SVARET_.
> Det er Disk Druid der driller mig. Det kan ikke se de partioner der ligger i
> min extended partion, og derfor kan jeg ikke lægge nye partioner ind. Jeg har
> så fået det udemærkede råd at bruge fdisk, men det hjælper kun for en kort
> stund.
>   RH 5.2 bruger nemlig Disk Druid til at angive mountpoints, men der kan
> programmet stadig ikke se ind den extended, og derfor heller ikke se de
> partioner jeg har oprettet med fdisk.
> [...]

Ja, vi har virkeligt problemer her. Det ser ud til, at din /-partition
kommer til at ligge uden for de første 1024 cylindre, hvilket betyder,
at du får problemer med at boote fra den. Den SKAL ligge inden for denne
grænse. Jeg antager, at du vil køre Windows på den samtidig. Her er mit
forslag til en konfiguration:

PART.	"NAVN"	FS	STØRRELSE
hda1	/	ext2	~200MB
hda2	C:	FAT32	~(<)4GB
hda3	logisk disk	(resten)

Det resterende kan du selv pøle rundt med for at få det til at passe. Du
bør under alle omstændigheder holde de to første partitioner inden for
de første 1024 cylindre. Det er rimeligt sikker der, dit problem er.
  Hvis du har vigtige data fra Windows, kan du gemme dem på en af de
andre partitioner. Du kan derefter ompartitionere således, at Windows og
Linux's / holder sig inden for den nævnte cylindergrænse (hvilken der
kommer først, er ligegyldigt... først=hurtigst). Derefter kan du
ominstallere Windows, der så er tilpasset de nye mål, og du kan flytte
dine data tilbage. Dernæst kan du slette alle andre partitioner og
installere Linux. Brunden til alt dette bøvl er ikke at Linux har et
problem, men snarere en dum begrænsning i BIOS'en, så vidt jeg husker.
Du ville altså ikke kunne boote noget andet OS fra en partition, der
ligger efter 1024. cylinder.
  Held og lykke!

Martin

--
Anyone who has realised the importance of Esperanto
is morally obligated to work for it.