Re: [NOVICE] hvor er mit cdrom-drev + monitorsetup + lyd

Jannik Hendriksen wrote:
> Hvor er mit cdrom-drev?
> Jeg har fundet en mappe der hedder cdrom, men den er altid tom. Hvis jeg
> starter cdafspiller, kan den finde cd'en og starter med at spille (bortset
> fra at lyd ikke virker:). Så den skulle vel være mountet.
Yep, du skal mounte skidtet først. I et terminalvindue kan du skrive
"man mount" for flere informationer.

> Monitor-setup:
> Hvordan sætter man sin skærm op? Jeg har en lav opløsning og få farver,
> fordi jeg satte linux op med en anden skærm på. Nu vil jeg gerne bruge en
> anden opløsning og mange farver.
> Hvordan?
Det skulle være blevet gjort fra installationen. Nå, vi gør det manuelt.
Du skal være logget ind som root for at gøre dette. Skriv i et
terminalvindue "Xconfigurator" (ja, med stort 'X'). Så får du et program
i hovedet, der skulle hjælpe dig igennem. Hvis ikke alt går
gnidningsfrit, skriver du igen, men hust at fortælle hvilket grafikkort
du har. Du vil under alle omstændigheder blive spurgt om, hvor stor
opløsning og frekvens din skærm kan tåle. Se efter i skærmens manual.

> Soundblaser 16:
> Hvordan installerer jeg mit soundblaster 16 kort? Den spiller ingen form for
> lyd, og jeg antager at det er fordi mit lydkort ikke er korrekt installeret/
> at jeg mangler driver
Igen som root skriver du "sndconfig". Det skulle automatisk sætte dit
lydkort op.

> Håber nogen vil svare!
Vi er sådan en flink flok... vi skriver altid tilbage. :-)

Martin

--
Anyone who has realised the importance of Esperanto
is morally obligated to work for it.