Re: [NOVICE] laaaangsom redhat 6.0?

Claus wrote:

> Der er tale om en 486/100mhz med 16 mb ram, jeg har tidligere haft en red
> hat 5.2 installeret, som kørte ok.

> Kan det være noget med swapfilens størrelse, for den fik jeg vist sat lidt
> lavt til 33mb?

Med kun 16 MB Ram er du iden lave ende. 33MB Swap er i underkanten.
Du bør nok holde dig fra Netscape, Gnome, KDE mv.

Maskinen vil være god uden X, eller med X men som X-terminal,
hvor programmer kører på en anden maskine med mere RAM.

> Jeg har været inde og kigge i linuxconfig hvor der er et punkt om swapfilen,
> men jeg kan hver adde eller delete endsige editere den.

Swapfilen er normalt en partition, så der skal laves en ny partition.
Der kan godt være flere, men du kan også forsøge at øge den du har.

En swapfil på f.eks. 32MB kan oprettes som beskrevet i "man mkswap" :

   # cd /tmp
   # dd if=/dev/zero of=swapfile bs=1024 count=32768
   # mkswap swapfile 32768
   # sync
   # swapon swapfile

Der kan laves flere og de kan fjernes undervejs.

Men det giver bestemt ingen hastighed !
Swap er langsomt, så undlad at anvende programmer der kræver megen RAM.
Nøjes med X og standard windowmanager (fvwm2 eller lignende).
Jeg anvender det dagligt på en maskine med 486DX4-133 (AMD P75) og 32MB ram.

Med "free" eller "top" kan du i øvrigt se belastingen af swapfile.