Re: [NOVICE] laaaangsom redhat 6.0?

Claus wrote:

> jeg er en absolut newbie i linux, men det er dog med møje og besvær at få
> installeret den red hat 6.0/gnome der var pc pro i denne måned. Problemet er
> bare at den kører utrolig langsomt. Den er ca 25-30 minutter om at starte
> op, og alting går vidlt langsomt.
Hænger den nogen steder ved opstart? Det sker af og til, at sendmail
hænger i meget lang tid.
  Da din maskine ikke lige er den seneste fartdjævel, kan sløvheden
måske have noget at gøre med din window manager. Enlightenment, der er
default, er glimrende, men den er lavet for grafisk elegance snarere end
hastighed. Prøv at køre Window Maker i stedet. Det indstiller du under
GNOME Configuration Tool > Desktop > Window Manager. Den er væsentligt
hurtigere. Du kan for endnu bedre hastighed helt gå uden om GNOME og
bare køre fx Window Maker alene. Det virker fortrinligt, omend mange,
jeg selv med, foretrækker GNOME eller KDE. KDE er dog, efter sigende,
væsentligt langsommere end GNOME, men jeg kan ikke selv mærke forskel
(400MHz/128MB RAM).

> Der er tale om en 486/100mhz med 16 mb ram, jeg har tidligere haft en red
> hat 5.2 installeret, som kørte ok.
Hvis du er tilfreds med RH5.2, kan du jo bare gå tilbage til den. Det er
irriterende og dumt, at det skulle være nødvendigt, men hvis det absolut
skal må være løsningen, så må det jo være således.

> Kan det være noget med swapfilens størrelse, for den fik jeg vist sat lidt
> lavt til 33mb?
Det skulle gerne følge dig et godt stykke hen ad vejen. Jeg tror dog,
som tidligere nævnt, at Enlightenment godt kunne tænke sig lidt mere at
lege med, men det gælder nok nærmere RAM end swap.

> Jeg har været inde og kigge i linuxconfig hvor der er et punkt om swapfilen,
> men jeg kan hver adde eller delete endsige editere den.
Det er nok fordi det er en partition snarere end en fil.

Martin

--
Anyone who has realised the importance of Esperanto
is morally obligated to work for it.