Q: Networking, samba, dummy0 interface etc

Efter gennempløjning af mange how-tos, man pages m.v. er der stadig mange
spørgsmål. Nogle af de vigtigste lige nu:

Samba og 'dummy0' interface *****

Jeg har problemer med, at Samba er genert og ikke vil dukke op i 'Network
Neighborhood'. Problemet skyldes en 'dummy0' interface, som dukker efter
hver opstart af Linuxboksen (SuSE 6.1). Denne væmmelige interface (som kan
ses med 'ifconfig') æder tilsyneladende de broadcasts, som Samba sender. På
den måde kommer de aldrig frem til Windows klienterne.

Hvis man si'r 'ifconfig dummy0 down', så dukker Samba lidt efter som ventet
op i Window med file shares og printer, som meningen er.

Dummy0 interfacen er dukket op efter eksperimenter med modem og PPP, men jeg
er ikke præcist klar over hvornår og hvordan.

Hvordan kommer 'dummy0' ind i billedet, og hvad gør den godt for?
Kan man slippe af med den for bestandig?
Eller i det mindste forhindre den i at opsluge alle broadcasts, der burde gå
til 'eth0'?

Samba 'smbrun' *****

Ifølge Samba docs og et parameterfelt i Swat, så skulle der være et program
ved navn 'smbrun' i Samba pakken. Der er der bare ikke. Der findes ikke en
sådan fil på min disk; heller ikke en geninstallering af Samba bragte den
for dagen.

Skal den være der?
Hvis ja, er det så et kendt SuSE 6.1 problem?
(IP-masq. moduler har jeg således måttet hente senere, men SuSEs bugfix
sektion rummer intet om at  smbrun evt. mangler)

Om PPP til I-nettet *****

Jeg har som sagt forsøgt at få Linux på nettet via alm. moden (indtil
videre). Det kan jeg også - sådan set. I øjeblikket kan jeg kun få netadgang
ved manuelt (som root) at starte 'wvdial'. Når så PPP protokollen kører, kan
jeg fra en anden virtuel konsol med user login starte lynx (eller Netscape,
hvis X er startet).

Det skulle imidlertid gerne sådan, at hele mit lille net med 3 maskiner
(Linux, Win98, WinNT 4.0 SP3) skulle kunne komme på nettet. Linuxboxen skal
altså dele ud af I-netforbindelsen, således at requests, der går ud af huset
(og kun disse!) automatisk skal starte dialeren. Og så er der jo alt det med
IP-masqerading...

Første skridt; hvordan får jeg 'autodial', hvis man surfer direkte fra
Linuxboxen?
Så må det komme senere fra Windows maskinerne.

"You have mail" ****

Hver gang jeg logger ind som 'root' kommer denne meddelelse - og der ER ikke
nogen mail. Hvis jeg logger ind som alm. 'user', så si'r den 'No mail' som
ventet.

Hvorfor det?
Hvordan får man overbevist (hvem - 'sendmail'?) om, at der ingen mail er?

PUUUH - sikke en svada! Tak til alle, der har orket at læse så langt!

--
sslug@sslug      | Language shapes the way we think
www.image.dk/~tjero | and determines what we can think about