Re: [NOVICE] Hvorfor stopper min RH-installation midt i det hele ?

Nu jeg har selv fundet løsningen på mit problem. Men den præcise årsag kender jeg
ikke.

> Jeg har prøvet mange gange installere RH-Linux på min computer. Men hver gang
> går det galt. Installationen kopierer mellem 20 og 100 MB pakker og går derefter
> i stå midt i det hele.
>
> Det sker hvadenten jeg under installationen vælger arbejdsstation eller custom.
>
> Det kan ikke være CD-skiven da jeg har prøvet med flere forskellige (både RH5.1
> og RH5.2). Jeg har skiftet mit CD-ROM drev uden at det hjalp. Den harddisk
> jeg installerer på er en gammel Maxtor 514MB. Jeg har tidligere installeret
> Linux på
> [...]

Her følger mine observationer for dem der har interesse i dem.

Jeg har en AMD K6-2 som jeg har købt sammen med et Matronix motherboard.
Jeg har overclocket processoren fra 266MHz til 300Mhz (=100Mhz *3 multiplier).
Og hvis alle nu tænker at det er da indlysende at det var problemet vil jeg lige
sige at denne opsætning har kørt helt stabilt under Windows i lang tid.

Jeg prøvede så at sætte indstillingerne tilbage til 266Mhz (=66Mhz * 4) og nu
installerede RH5.2 uden problemer.

Jeg satte indstillingerne tilbage, prøvede at geninstallere og fik den
oprindelige fejl. Jeg havde altså fundet fejlen.

Nå, for eksperimentets skyld prøvede jeg at sætte indstillingerne til 66Mhz *
4.5 = 300Mhz. Med disse indstillinger gik det også fint. Det må vel betyde at
det ikke er processoren der har problemer med den høje hastighed. 75MHz*4 og
83MHz*3.5 virker også fint.

Det er desværre ikke installationsprogrammet der laver fejlen. Med
100Mhz bushastighed går Linux også ned når jeg starter KDE.

Men er der nogen der ved hvad sådan en fejl skyldes mere præcist. Er Linux
mere krævende for mit billige motherboard end Windows ?. Jeg ville gerne selv
tro at fejlen skyldes min gamle harddisk, som jeg strengt taget ikke har brugt
så meget under windows på denne maskine, men har harddisken overhovedet nogen
berøring med bushastighenen ?

Med venlig hilsen
Viktor Rasmussen