Re: [NOVICE] Flere forskellige problemer ved forsøg på at installere RedHat 5.2

Lars Erik Nielsen wrote:

>           Da jeg så var klar til at installerer var mine partioner som følger:
>
>          C:\        Primær      4097MB     FAT32
>
>          Extended   Primær      3964MB
>
>             D:\     Logisk      1949MB     FAT32
>
>             E:\     Logisk      509MB      FAT16
>
>          *  /       Logisk      185MB      EXT2
>
>          *  /usr    Logisk      627Mb      Ext2
>
>          *  /home   Logisk      627MB      Ext2
>
>          *  swap    Logisk      66MB       Linux Swap

Er ok. Jeg ville nok placere swap først, idet disken er lansgomst
inderst.

> Der opstod det første mærkelige problem, DiskDruid kunne kun se mine extended
> partioner. Så gik jeg over til en anden stategi, jeg afbrød installationen,
> startede Win98 og slettde de Linux partioner jeg havde oprettet med
> Partionmagic, planen var så at oprette partionene i DiskDruid.

Diskdruid opfører sig underligt nogen gange. Prøv fdisk i stedet.

> Jeg startede installationen igen, nåede til DiskDruid og valgte F1 for tilføj
> partion. Som mountpoint skrev jeg / , men derefter kom fejlmeddelelsen : 'boot
> partion too large'.

> Det jeg så har tænkt på er, om det kan have noget med at gøre at min harddisk
> har mere end 1024 cylindre, den har 1092 cylindre.

Selve boot partitionene /boot eller / skal være indefor de første
1024 cylindre. Er du sikkrt på at disken genkendes som LBA ?
Med max 1092 cyl. skulle / ligge helt indefor de 1024.
Dog kan det være gået galt, en "fdisk -l" vil vise alle
start/slut placeringer af cylindre.
Hvis nogen af linux partitionerne anvender cyl>1023, så skal
antallet af cylindre muligvis gemmes manuelt i fdisk i expert-mode.
(Det skal gøres hver gang fdisk startes)

> Min maskine er :
>
>         P2 400 MHz
>         64 MB RAM
>         8 GB Harddisk
>         32 x CDROM-drev
>
>         AGP 2X ATI Rage grafikkort
>         12 MB Woodoo2 3D-kort, Power 3D2 PCI (regner jeg ikke med at kunne
> bruge under  Linux)

Jeg er heller ikke klar over hvor godt det aktuelle ATI Rage kort vil
virke. Men check evt. med http://www.xfree86.org/  cardlist.html