Flere forskellige problemer ved forsøg på at installere RedHat 5.2

Da jeg er temmelig meget nybegynder mht. Linux, håber jeg at der er nogen der
kan hjælp med med nogle problemer jeg er stødt ind i under selve
installationen.
          Jeg har i et stykke tid ønsket at prøve Linux efter at have læst
meget om det, både i Alt om Data, og andre blade/aviser. Da jeg ikke ønsker at
skille mig af med Win98 lige med det samme, vil jeg have de to systemer til at
ligge side om side på min harddisk.
          Jeg havde planlagt at installere fra den CD, der kom med februar
nummeret af AOD, indeholdende RedHat 5.2. Senere har jeg så også købet hæftet,
Linux - friheden til at vælge. Det hæfte her jeg efterhånden læst igennem
mange gange. Noget af det jeg især lagde mærke til var, det med at man skulle
partionerer harddisken under installationen. Da jeg ikke har de helt store
erfaringer med fdisk, og ikke havde den fjernste idee om hvad DiskDruid var,
ville jeg være på den sikre side og lave partionerne med et program jeg kunne
finde ud af. Derfor fik jeg fat i Partion Magic 4, der kan arbejde med Linux
Ext2-diske og Linux-swap. Fra Win98 oprettede jeg fire Linux-diske. Tre Ext2
til /  /usr og /home samt en Linux swap. Samtidig oprettede jeg et lille FAT16
drev, der skulle være fælles-drev for Linux og Win98.
          Da jeg så var klar til at installerer var mine partioner som følger:

         C:\        Primær      4097MB     FAT32

         Extended   Primær      3964MB

            D:\     Logisk      1949MB     FAT32

            E:\     Logisk      509MB      FAT16

         *  /       Logisk      185MB      EXT2

         *  /usr    Logisk      627Mb      Ext2

         *  /home   Logisk      627MB      Ext2

         *  swap    Logisk      66MB       Linux Swap

*Betegnelsen er det jeg havde regnet med at diskene skulle have været.

Det jeg nu regnede med, var at jeg kunne finde de færdige partioner under
installationen, og angive hvad de skulle være.
          Da jeg så når til det punkt i installationen hvor jeg skal vælge om
jeg vil bruge fdisk eller DiskDruid, valgte jeg DiskDruid, for det lød som den
nemmeste at finde ud af.
Der opstod det første mærkelige problem, DiskDruid kunne kun se mine extended
partioner. Så gik jeg over til en anden stategi, jeg afbrød installationen,
startede Win98 og slettde de Linux partioner jeg havde oprettet med
Partionmagic, planen var så at oprette partionene i DiskDruid.
Jeg startede installationen igen, nåede til DiskDruid og valgte F1 for tilføj
partion. Som mountpoint skrev jeg / , men derefter kom fejlmeddelelsen : 'boot
partion too large'.
           Da jeg ikke lige kunne gennemskue den fejl, besluttede jeg mig til
at prøve med fdisk, i håb om at det ville gå bedre. Med fdisk oprettede jeg de
drev til linux jeg havde planlagt, med da installationsprogrammet så startede
DiskDruid op for at jegt skulle vælge mountpoints, stod jeg igen med fejlen
"boot partion too big"

Det jeg så har tænkt på er, om det kan have noget med at gøre at min harddisk
har mere end 1024 cylindre, den har 1092 cylindre.

Min maskine er :

        P2 400 MHz

        64 MB RAM

        8 GB Harddisk

        32 x CDROM-drev

        AGP 2X ATI Rage grafikkort

        12 MB Woodoo2 3D-kort, Power 3D2 PCI (regner jeg ikke med at kunne
bruge under  Linux)

Jeg ville blive meget glad hvis, der er nogen der kan hjælp mig med
problemerne, for jeg har læst så meget godt om Linux at jeg gerne vil prøve
det.

PS. Bær venligst over med mig hvis det allerede er besvaret på
mailling-listerne, jeg har prøvet at søge dem igennem, men jeg er ikke sikker
på om jeg har fundet det rigtige svar.

PPS. Dette er faktisk første gang jeg skriver til en mailling-liste

Med venlige Linux-hilsen

Lars E. Nielsen

sslug@sslug

Get free e-mail and a permanent address at http://www.netaddress.com/?N=1