Re: [NOVICE] Lidt hjælp er jo ikke af vejen :-)

Jimmy Thomsen wrote:

> 1. Hvordan ændre jeg farver og opløsning i startx ? Og kan det lade sig gøre at fjerne den meget irriterende "aktive" skærm. Man bliver jo køresyg når den hele tiden drejer rundt.

"startx -- -bpp 16"
giver 16 bpp, man kan også vælge mellem 8 og 32, og på nogle kort også
15 og 24 bpp. Dette er dog kort/driver afhængig, så det er ikke alle
muligheder for alle kort.

Man kan skifte "mode" med Ctrl Alt + og Ctrl Alt -, men kun mellem
dem der er defineret i /etc/X11/XF86Config.

Det med aktiv "skærm" er afhængig af den windowmanager du anvender.
Det kan normalt ændres som man vil have det. I gnome er der en konfigurations-
menu hvor dette sættes.
I fvwm2 er det i ~/.fwm2rc eller i den globale udgave.

> 3. Hvilken brugerflade er den bedste ? Da jeg startede med linux, brugte jeg KDE. Så fjernede jeg linux men nu har jeg så installeret den igen. Nu kan jeg ikke bestemme mig til om det skal være KDE, Gnome eller...

Det er vist smag og behag....

> 4. Hvordan giver og fjerner jeg forskellige rettigheder ved en bruger ?

Der er mange typer rettigheder, hvilke tænker du på ?