Re: [NOVICE] ATAPI CDROM forbundet via lydkort :-(

Lars Fomsgaard wrote:

> Jeg kæmper i øjeblikket med at få Linux installeret på min gamle PC.
> Det problem, der stopper mig er at Linux ikke kan finde mit CDROM
> drev.
> Jeg tror at det skyldes at det kører via det IDE interface, der findes
> på mit lydkort. Drevet er et Mitsumi quad-speed drev. Jeg ved, at det
> er rimelig ATAPI kompatibelt, for jeg har før haft Linux instaleret
> (den gang Linux hed ver. 0.97). Nu har jeg imidlertid fået en separat
> harddisk til Linux, og derfor er CDROM drevet flyttet over på lydkortet.

Drevet kan være ATAPI, men IDE controlleren skal jumperes (IO og IRQ) som
den anden/sekundære IDE controller. Nogen gange er default på disse kort
sat med IO og IRQ som til tertiære (tredje) IDE controller.
Check lige hvordan den er sat op.

> Lydkortet er baseret på et OPTi chipsæt, og skulle være Soundblaster
> kompatibelt.
>
> Spørgsmålet er nu: "Er der nogen, der kan hjælpe mig med installationen/
> opsætningen af Linux, eller skal jeg have fat i en IDE controller med
> to IDE porte, så jeg kan montere mere end 2 drev på den samme controller?".

Du kan stadig kun sætte to enheder per controller, men moderne bundkort
og visse IDE kort har en "dobbelt" controller  så der kan
være 2 x 2 enheder :)