Hvem ejer konsollen og Quake netværk

Hej,

    Jeg har for nyligt installeret Linux og noget af det første jeg gjorde
var, at få Quake til at køre på den (SVGA-fuldskærmsversionen).  Det går
sådan set også meget godt, bort set fra, når man bruger en konsol i KDE med
en alm. bruger (ikke-root).  Så siger SVGALib noget om at man ikke ejer
konsollen så man kan bruge den til grafik.  Bruger man en anden alm. konsol
(med alt-ctrl-F2 eksempelvis) kan Quake godt køre med den alm. bruger (root
virker i begge tilfælde).
    Ønsker man nu at køre Quake multiplayer, kan man godt lade linux.boxen
være server og lade de andre maskiner logge på (win98-maskiner).  Men lader
man en Win98.maksine være server (den er kraftigere) kan linux-Quake ikke
finde serveren.  Tvinger man Quake ved at angive IP-adressen på win-maskinen
vil den godt logge på, men først efter et minuts tid, hvor Quake står og
hænger (trying....).  Noget tilsvarende sker der, når man bruger Telnet fra
win-maskinen til linux-boxen.  Telnet står (efter at etableret forbindelsen)
i et minuts tid før logind-prompten fra linux kommer frem.
Jeg vil blive virkelig glad, hvis nogen havde en ide om hvad jeg har
glemt/gjort galt.  Jeg tror det kunne være en daemon eller lign. som laver
en time-out.