Re: [NOVICE] Et vaskeægte novice-spørgsmål

Peter Hvenegaard Mikkelsen wrote:
> 'Hvordan installerer jeg programmer?' :-)
[..]
> F. eks. har jeg hentet en FTP-klient. Den skal kompileres for at blive
> installeret, og det lader sig ikke gøre ved at følge instruktionen. Men
> er det normalt, at de fleste programmer skal kompileres, før man kan
> bruge dem? Eller kommer mange også med binaries?
Ofte kan man downloade binaries og source, måske endda RPM-pakker eller
lignende, men source er det mest alsidige, da det oftest kan kompileres
på alle maskiner.
  Som regel følger der en fil med sourcen, som hedder INSTALL. Det lader
jo til, at du allerede har kigget på den. Den normale procedure for at
installere et program fra source er som følger:

(./configure)
make
make install

Har du ikke installeret forskellige development packages osv., vil du
selvfølgeligt få svært ved at kompilere noget somhelst.

> Er der i øvrigt nogen, der kan give mig et link til en side, hvor man
> kan se en forklaring på de forskellige directories, en Unix indeholder?
> Altså en forklaring af, hvordan filsystemet ser ud fra brugerniveau.
http://sunsite.auc.dk/ldp/ldp.html. Der ligger en række gode bøger, du
frit kan downloade. Linux User Guide og System Administrator's Guide er
gode introduktioner til mange aspekter af Unix. I SAG'en er der også en
beskrivelse af filsystemet.

> Hvis jeg kendte lidt til filsystemet, så kunne jeg måske også finde ud
> af, hvor jeg passende lægger programmer som WP, FTP-klient, browsere
> osv.
Typisk /usr/local eller /opt, hvor den første dog normalt er at
foretrække.

> Det var noget nemmere under Windows ;-). Man hentede bare et program. Så
> installerede man det. Så blev man sur, fordi det overhovedet ikke
> virkede, fordi det forurenede hele disken med underlige DLLs og fordi
> det fik hele systemet til at gå mere eller mindre ned, gjorde det
> umuligt at starte andre programmer osv ;-).
Nå ja, man kan jo ikke få det hele. At forvente at det skal være både
let og funktionelt... jamen, det er jo hele TO ting på én gang - det går
virkeligt ikke. :-)

Martin

--
Anyone who has realised the importance of Esperanto
is morally obligated to work for it.