Et vaskeægte novice-spørgsmål

Nå, her kommer så eet af de ultimative novice-spørgsmål:

'Hvordan installerer jeg programmer?' :-)

Jeg har installeret SuSE 6.1.

Jeg er helt basalt ikke fortrolig med, hvordan man installerer
programmer, som man f. eks. henter fra De Blå Bitmarker.

F. eks. har jeg hentet en FTP-klient. Den skal kompileres for at blive
installeret, og det lader sig ikke gøre ved at følge instruktionen. Men
er det normalt, at de fleste programmer skal kompileres, før man kan
bruge dem? Eller kommer mange også med binaries?

Er der i øvrigt nogen, der kan give mig et link til en side, hvor man
kan se en forklaring på de forskellige directories, en Unix indeholder?
Altså en forklaring af, hvordan filsystemet ser ud fra brugerniveau.

Hvis jeg kendte lidt til filsystemet, så kunne jeg måske også finde ud
af, hvor jeg passende lægger programmer som WP, FTP-klient, browsere
osv.

Det var noget nemmere under Windows ;-). Man hentede bare et program. Så
installerede man det. Så blev man sur, fordi det overhovedet ikke
virkede, fordi det forurenede hele disken med underlige DLLs og fordi
det fik hele systemet til at gå mere eller mindre ned, gjorde det
umuligt at starte andre programmer osv ;-).

mvh Peter