Re: [NOVICE] Redhat 5.2 Linux + D-Link DFE-500TX problemer

Per Knudsen wrote:

> Jeg nåede aldrig at få løst mit problem, så jeg spørger lige igen.
>
> Jeg er meget "grøn" mht linux, og iøvrigt ikke nogen netværkshaj.
> Mit problem er følgende:
>
> Jeg har to pc'er forbundet med et patch-kabel.
??, er det et kabel med RJ45 stik hvor lederne er krydset,
så man ikke behøver en hub/switch ?

> På pc nr. 1 har jeg installeret NT-workstation, på pc nr. 2 har jeg
> installeret Red Hat 5.2.
> Mit netkort er et D-Link DFE-500TX  (baseret på en Digital/Intel 21143
> chip).

Dvs. du har netkort og anvender RJ45 stikket ?
Er netkortet PCI eller ISA og evt. PnP ?

Har netkortet også BNC stik?, det kan nogen gange være et problem
at få netkortet til at anvende RJ45 i stedet for BNC, specielt
med ISA/PnP. Her skal man evt. læse dokumentationen i linux driveren
for at se hvordan man får den til at anvende RJ45.

> Når jeg installer Red Hat 5.2 fortæller programmet mig at den har fundet et
> netkort og installer Tulip-driveren.
> Er det den rigtige driver?
Prøv "ifconfig" og se hvad den siger. Hvis "eth0" ser ud tl at være ok
så et det vist i orden.

> Jeg er klar over at jeg skal installere "Samba" ell. lignende for at bruge
> Linux-maskinen som fil-server. Men mit problem er at jeg ikke engang kan
> "pinge" fra en maskine til den anden.
> Maskine 1: 192.168.100.1, maskine 2: 192.168.100.2.

Noget andet man kan checke er "route -n", du burde f.eks.  have :

Destination     Gateway      Genmask      Flags Metric Ref    Use Iface
192.168.100.0   0.0.0.0    255.255.255.0   U     0      0       14 eth0

Dette angiver at adresser på 192.168.100.x havner via netkortets driver eth0.
Hvis ikke den er der, så kan pakker til nettet ikke routes.

> Når jeg installerer NT workstation på begge maskiner (med ovennævnte
> adresser)  kan jeg pinge fra/til begge maskiner. Skulle jeg ikke også kunne
> pinge fra linux til NT og vice versa?

Jo.

> Er der noget jeg skal gøre for at få det til at virke?
> Jeg har kigget på den nye "Hardware compatibility list" til Red Hat linux
> 6.0. Her står der eksplicit at Digital 21143 chippen er understøttet. Så
> måske skal jeg opgradere for at det til at virke?

Hvis netkortets allerede er fundet og ifconfig fortæller den er der,
så er det muligvis et problem med korrekt valg af BNC / RJ45 udgang.