Re: [NOVICE] Jeg kan kun køre MEGET lav opløsning?!

Okay, "lille ven"; vi skal se, hvad vi kan gøre. :-)

"Kapsel !" wrote:
> Jeg har lige installeret RedHat 5.2 (Det skal lige
> siges jeg er helt ny ang. Linux!), og den nægter
> at gå højere end 340 x ??? ! Jeg har kørt "xconf"
> flere hundrede gange, og prøvet en masse forskellige
> opløsninger og kort, men intet hjælper..
Ja, det er ikke så underligt. Forklaring følger.

> Jeg har et
> Matrox G200 Millinum kort og en eller anden "KFC" skærm
> hvor jeg ikke har nogle manual til.. Hvad kan jeg gøre?
Du ved tydeligtvist, hvad X er. Den Xserver, der kommer med RH 5.2, er
XFree86 i version 3.2.et-eller-andet, så vidt jeg husker. Den
understøtter ikke de nye Matroxkort. Du kan downloade XF86 v. 3.3.3.1
eller lignende. Der er et mirror på sunsite.auc.dk.
  I mellemtiden er her den løsning, som virkede for mig med mit
Productiva G100:
1) Start Xconfigurator
2) Under grafikkort vælger du "Unlisted card".
3) Når den spørger dig, hvilken server du vil bruge, vælger du SVGA.
4) Dernæst spørger den dig, hvilken skærm, du vil bruge. Vælg din skærm,
hvis den er der, eller sæt den op selv. Her må du nok gætte dig lidt
frem, men de fleste moderne skærme slår selv fra, hvis du prøver at
presse for meget ud af dem. Så vær kun lidt bange.

Hvad der sker herefter, er ret let at komme igennem. Ja, faktisk er det
eneste ulogiske heri, at du skal vælge SVGA-serveren.
  Du kan sagtens overleve på SVGA, men for maximum ydelse er XF86
3.3.3.1 eller nyere ikke en dårlig idé.

> Der er ingen prob. at starte X Windows, men det ser ud
> som bare f..... når det er i såddan en lav opløsning!
Øh... lidt pedanteri. Det hedder ikke X Windows, men X, X Window System
og en række mere officielle navne, der har med releases at gøre. Mange
erfarne brugere glemmer også dette.

> Hvis du vil så send en mail til mig, så kan du måske
> ringe og hjælpe!
Ja, skal man ringe må man altså have dit nummer! :-)

Martin

--
Anyone who has realised the importance of Esperanto
is morally obligated to work for it.