Re: [NOVICE] Red Hat eller Debian

Elias Naur wrote:

> Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilken distribution af Linux man skulle
> vælge, hvis man ser bort fra vanskeligheder ved installationen
> (Brugervenligheden ved installation skal altså ikke være en prioritet).  Red
> Hat er tilsyneladende den mest populære, men jeg har hørt, at der skulle
> være fordele ved Debian, såsom internetservere og kompatibilitet med Red Hat
> som ikke gælder den anden vej.  Jeg er forøvrigt helt ny i Linux, og kunne
> derfor godt tænke mig at vide hvem man kontakter for at købe CD-erne med
> Linux (Red Hat eller Debian eller måske en helt anden).

Rent generelt....

Hvis du aldrig har rodet med Linux før, så start med RedHat. Den er der flere
der kender og den er betydeligt nemmere at starte på. Så kan du jo altid skifte
over når du har lidt erfaring med Linux.

Hvis du vil have en solid Linux, som er specielt let at vedligeholde er Debian
sagen. Den er sværrere at installere, men når den først kører... ja så gør den
det bare. Opgradering er specielt let, og der har været en del "issues" med
RedHats versions valg (hvor alpha og beta versioner er røget med i en endelig
RedHat release).

Rent installations filisofisk syntes RedHat som default at installere mange
ting, mens Debian som udgangspunkt kun installerer hvad du beder dem om.

// Flemming