Re: [NOVICE] X-applikationer

Rikke & Kim wrote:

> Jeg har set lidt på de forskelluge grafiske x-applikationer. De ser alle sammen
> gode ud. Er det muligt at installere flere af dem, så man kan køre dem side om
> side? Evt. vælge en af dem ved boot af linux? Jeg tænker her på Gnome, KDE,
> Afterstep og Enlightenment. Hvormeget fylder en sådan applikation typiskt?

øhh....

X er en hel del ligesom Windows. Det betyder, at der findes en lange række
forskellige programmer til X som du saktens kan installere og bruge. Hvor meget
programmerne fylder er meget forskelligt alt efter hvad de kan. Således vil du
typisk opleve, at programmer, der kan meget - f.eks. WordPerfect - fylder meget,
mens små ikke fylder ret meget.

X er dog også en del forskellig fra Windows. Blandt andet skelnes der mellem
"kernen" af X og det lag du arbejder i. I X har man valget mellem mange forskellige
window managers. En window manger svarer nogenlunde (men ikke helt) til "(desktop)
Explorer" fra Windows. AfterStep og Enlightenment er to eksepler på window mangers.
Her må du til gengæld vælge, hvilken du vil køre (men du kan skite så tit du vil og
uden at reboot'e maskinen).

Flemming
--
Flemming Mahler Larsen, stud.merc.dat.