Re: [NOVICE] Partitionering....

Rikke & Kim wrote:

> Jeg vil gerne lige spørge, hvor store partitionerne helst skal være. Altså sådan, at jeg er
> mest fremtidssikret og ikke konstant skal lave mere plads med PQmagic. Jeg forstår, at
> man skal oprette en swap på mindst den fysiske størrelse af RAM. Jeg har 1,2 Gb parat
> til Linux. Gic et bud på, hvordan jeg bedst kan fordele harddiskpladsen. Hvorfor jeg spørger,
> er fordi jeg har set nogle uoverensstemmelser i de forskellige manualer der findes til Linux.

Hmm det er et større diskusionsemne, jeg skal selv til at "møblere rundt"
da mine 4x550MB ikke er nok længere :((
Jeg har ca. 720MB der kan fordeles.

1)

Det nemmeste er at lave ca. 64-127MB til Swap og resten i en ext2 partition.

2)
Nogen vil så mene at /home bør have sin egen partition
(her ligger brugerne), så man nemmere kan opgradere eller skifte
Linux distribution.

Hvor meget man skal fordele med er så forskelligt.
Min /home fylder næsten 500 MB og /opt (til andre programmer end
distributionens) fylder 400MB (applix + flere version af netscape mv.)

Men du kan evt. lave 1), eller 2) med /home på ca. 150 MB.
Anskaffer du senere en ekstra disk, så er det relativt nemt at
flytte dataene til separate partitioner,
f.eks. /usr of /var i hver deres partition (hvis det er det man vil)

Prøv evt. også at se på
http://www.danbbs.dk/~monz/linux-install.html