Re: [MOEDE] Ønskelige foredragsaftener

Sune Vuorela <sslug@sslug> writes:

>  - læse, tyde og ændre opstartsscripts

Dette er i en vis grad meget afhængig af distribution (kan man sige
det?)

>  - fremgangsmåder til at fejlfinde når <program> ikke virker

Definer <program>. Hvis du specifikt mener GUI-ting, så tier jeg
stille.

Jeg plejer at komme langt med strace når jeg skal fejlsøge oversatte
komandolinjeprogrammer, men det er ikke noget jeg vil betragte som
*begyndervenligt*. Det kræver absolut at man ikke er bange for lidt
tekst. Når jeg arbejder med strace sker det også meget per intuition
og sådan noget er svært at lære fra sig.

Men hvis folk først har overlevet strace, så burde det heller ikke
være det store problem at give en hurtig introduktion til gdb. Sådan
oversætter du et program og og dette er mulighederne for at kradse
lidt i overfalden (uden at snakke om egentlig debugningsteknikker).

--
 Peter Makholm     |      There are 10 kinds of people. Those who count in
 sslug@sslug |                            binary and those who don't