Re: [MOEDE] Mine oplevelser fra Ubuntu-mødet

I sslug.moede, skrev Niels Kristian Jensen:
>  Desværre var der ret mange underlige maskiner. Hver underlig maskine
>  kræver en ekspert, og det var vi ikke nok til. Desuden satte folk sig
>  lidt tilfældigt her og der, det gav en del "renderi".

Jeg er både lidt "for" og lidt "imod" "renderi". Jeg mener ikke jeg
skal bruge over 30 minutter på at sidde og se på at Ubuntu(whatever
andet) kopierer pakker ind på systemet. Det får hverken de eller jeg
noget ud af. Der er også en stærk tendens til at folk ikke selv prøver
at "arbejde" med systemet, hvis man er ved siden af dem hele tiden.

Jeg syntes at jeg med invitationen havde forsøgt at "begrænse" antallet
af mærkelige maskiner, der er flere bevæggrunde for dette, men
grundlæggende, så vil jeg helst komme til et niveau hvor de "bliver
hjemme". Det lyder hårdt, men hvis du ikke har et rimeligt linux-niveau
i forvejen, så bliver en P100/32mb-ram _ikke_ en acceptabel maskine.
Resultatet af at sætte en ekspert på maskinen, vil være at vi spilder
både vores og deres tid.

Jeg henviste et par stykker til vores Symbion møder, da det i højere
grad er dicideret, konkret problemløsning hvor der ikke er et svar på
problemet vi skal have fat i. (defekt CD'romdrev, defekt ram, etc. etc.)

Jeg vil gerne lave "skrumpe-øvelser", osv. osv. men jeg vil helt udover
at vi arbejder med maskiner der er i en kategori, hvor folk prøver
"linux" fordi at der ikke findes noget windows-system der opfører sig
pænt på dem. Som jeg også sagde igår.. folk køber rask-væk nye maskiner
i 3 ghz klassen, så jeg mener at 400mhz er et rimeligt krav at sætte,
hvis jeg skal betragte det som et helhjertet forsøg med Linux. (400mhz
brugt er i størrelsesordnen et par 100,-)

>  Næste gang tror jeg at vi må gøre lidt mere i stil med:
>
>  0) "Indskrivning" på papiret om ansvaret.
>  1) Fysisk placering af deltagerne efter opgave:
>  a) rene Ubuntu installationer uden at bevare noget andet.
>  b) De som har fri plads allerede og som har noget andet liggende, der
>  skal bevares (dual-boot)
>  c) De som mangler fri plads (partition skrumpe-øvelse)
>
>  Herefter kan 1 person tage hold a) og resten af eksperterne tage b) og c)

Vi manglede Knoppix CD'er.. jeg nåede ikke at brænde flere hjemmefra.
Det var virkeligt en bottle-neck i systemet. Dette giver jeg dig
fuldstændig ret i.

>  Stedet var fint (og naboen laver godt mad)
>  Invitationen var god og klar
>  Nettet virkede fint
>
>  Så alt i alt en fin aften - det er jo også vigtigt at se "girafferne"
>  som man ellers kun ser skrive gode råd og vejledning rundt omkring.

:-)

Jeg vil arbejde på at få lavet nogle "kom igang" dokumenter til næste
gang. Det vil være en fordel at folk får noget papir med hjem derfra.

Og Niels: Også super-tak for hjælpen til dig. (Er du på sslug-moede?)

Danmark har fået sit eget Mozillaforum: