Re: [MOEDE] Installfester - hvad vil vi opnå.

"Ask Holme" <sslug@sslug> wrote in message
> Jeg ved godt jeg skrev en anden mail om det her for nyligt, men i
> betragtning af den seneste udvikling, vil jeg gerne have en bred
> disukussion om installfesternes generelle fremtid.
>
> Hvis man kikker på tilmeldingerne til roskilde d. 7/9 er der flere som
> ønsker server opsætning, 2 der gerne vil kunne fjernstyrer deres linux
> fra WinXP og der er sågar en som ønsker opsætning af en ltsp server.

Nu er der kun 11 tilmeldte, og 10 der vil hjælpe. Det burde vel give plads
til det lidt mere specielle. Til gengæld ved jeg ikke om mine evner rækker
til noget nyttigt i det selskab.

> Jeg ved ikke helt med først og sidste men ihvertfald de 2 der ønsker
> fjernstyring fra winxp er efter min menning ikke personer som vi på
> nogen måde kan forvente at få noget tilbage fra ved at installere linux
> for dem. Som mange inklusiv mig selv har sagt før så er sslug jo ikke en
> forenning som gratis hjælper folk med alt det de ellers skulle betale
> 1000vis af kroner for... Nej vi giver hjælp til selvhjælp og vi
> forventer aktiv deltagelse i foreningen ikke kun på siden "jeg vil have
> hjælp" men efter lidt tid også den anden vej.

Jeg er en af de der styrer min server fra Windows, og gør det grafisk via
XWin32. Gør det mig til mindre Linux-bruger? Før jeg købte XWin32 brugte jeg
med stor fornøjelse vnc, præcis som jeg ville foreslå de to at gøre det -
altså grafisk administration af serveren fra en Windows-maskine.
Er din forventning til mig, at jeg ikke vil give noget tilbage til
"samfundet", siden jeg er så uartig, så jeg bruger Windows på min
arbejdsplads?

> Derfor mener jeg at vi i langt højeregrad bør indskærpe ved
> mødeindkaldelser hvad de her installfester drejer sig om, vi bør gøre
> klart at servere kommer i anden række samt hvad vi forventer af folk
> efterfølgende. Det er ikke nok at en installatør dukker op og kræver af
> folk at de senere installere mindst 2 maskiner selv, folk skal være
> informeret lige fra tilmeldingen - så har de også en chance for at sige
> fra med det samme :)

På lørdag - hvor er anden række, når der kun er 11 tilmeldte? Hvis der ikke
kommer et mylder i de sidste dage, så må der vel netop være fin plads til at
se på de lidt mere langhårede problemer.

> [...]
> server sat op for dem gratis også ikke gøre mere, så mener jeg vi bør
> sige stop, SSLUG er ikke en vi-gør-alt-for-dig foreningn og det mener
> jeg bestemt ikke den skal blive. Det kan godt være det lyder hårdt men
> jeg mener at vi klart bør melde ud både i indkaldelse men også på
> hjemmesiden etc. hvad det går ud på. Jeg er godt klar over at vi i den
> nuværende situation med Roskilde sagtens kan klare det da vi pt. har
> mandsopdækning på - men det er også mere generelt jeg tænker på.
>
> Så hvad siger folk - bør vi melde hårdere ud eller er det godt nok som

Det lyder ikke alene hårdt i mine ører, det lyder forkert.
Jeg har altid i min naivitet tilladt mig at gå ud fra, at jeg kunne hente al
den hjælp jeg kunne kapere - og helt uden forpligtelser. Jeg er aldrig
blevet mødt med krav fra nogen om, at jeg skulle gøre hverken det ene eller
andet til gengæld. At jeg overhovedet gider beskæftige mig med Linux -
sslug - friheden osv. er mit personlige valg, ikke noget jeg er blevet
afkrævet, og sådan mener jeg egentlig at det fungerer bedst.
Forestil dig, at du som helt ukendt med Linux hører om, at du kan få hjælp
til selvhjælp ved et arrangement, men at prisen for det er, at du skal
forpligte dig i en eller anden udstrækning til at hjælpe andre ved kommende
arrangementer. Ville du turde binde an med det?
En ting er, at man risikerer at få lagt et styresystem på maskinen, som man
aldeles ikke kan finde ud af at bruge senere. Her kan man jo bare installere
Windows igen, så er den klaret. En helt anden ting er, hvis man har
forpligtet sig i en eller anden grad til at hjælpe andre til at bruge det
man altså aldrig selv kom i gang med. Den er fæl.

Klare linier er en fin ide. Der har undervejs i debatten flere gange været
nævnt, at folk med ondt i en eksisterende installation kom i anden række,
kun kunne forvente hjælp i det omfang der var tid til overs osv. Den
indstilling synes jeg er helt fin og fair - hvilket jeg er sikker på, at de,
der har det på den måde, også gør. Jeg husker stadig den inst. fest på MBI,
hvor jeg sad med et panik-problem og fem garvede gutter stod og kiggede lige
så forvirrede på dyret som jeg. (/dev/null var skrivebeskyttet). Er det den
slags hjælp, du mener, at jeg aldrig skulle have fået eller skulle have
betalt mig fra?

Lad os de på de tilmeldinger du er noget skeptisk over for (var det det
rigtige udtryk)?
Nummer 3 og 6 vil gerne have sat en typisk "Min gamle maskine skal gøre
nytte som hjemmeserver i kælderen" løsning op. Vedkommende vil gerne slippe
for at skulle have skærm og tastatur på maskinen, og vil derfor helst kunne
administrere den fra en af Windowsklienterne. Den løsning har jeg haft i
flere år, og jeg anser den for at være en meget klog og fin måde at komme i
gang med Linux på. Som jeg læser den tilmelding, er der helt klart tale om
medlemmer af målgruppen.

Nummer 5 vil ikke smide en fungerende XP ud, men vil på den anden side gerne
kunne lege med Linux på sin hurtige maskine. En rigtig forsigtigper - hvad
er der galt ved det?. Han ender med at få en Linux Workstation at lege med i
et stykke tid, uden at have mistet det han kender. Bliver han glad for det,
skal han nok komme til at bytte rundt på boot - rækkefølgen, så Linux bliver
det primære system på maskinen. Personligt tror jeg, at nummer 3 og 6 har en
større chance for at komme godt i gang med Linux. Der Linux vil nemlig køre
hele tiden, og den vil være til rådighed altid via fx. vnc, så muligheden
for lige at prøve noget er langt bedre end på en dual-boot installation.

Jeg må indrømme, at jeg ikke ser de problemer du gør i de tilmeldinger.
(Faktisk er nummer 11, der vil have hjælp til noget X configuration da nok
den jeg nødigst ville skulle hjælpe.)