Re: [MOEDE] Installfester - hvad vil vi opnå.

PRL wrote:

Der er desværre mange der opfatter at det at LINUX er gratis, så er det også gratis at få hjælp. Der er en del der ringer til mig og ikke kan forstå at jeg ikke tager ud til dem og hjælper dem ganske gratis.

Det er desværre en, efter min opfattelse, meget udbredt holdning blandt folk at hvis man kan udnytte folk, så gør man det.

Folk som går meget op i det de interesserer sig i er tit nemme ofre for den slags. Vi vil jo enormt gerne vise alle, hvilket godt OS LINUX er. Så derfor falder man nemt i fælden.

Jeg synes at det klart skal fremgå at man forventer at folk får hjælp til selvhjælp. Der vil være en del der står af her, men de er alligevel ikke værd at samle på. Man kunne sætte folk igang med at installere deres maskine selv, uden at babysitte. Så kan man skille de der interesserer sig for emnet fra dem der bare vil have det hele uden at tænke.

Det er min erfaring at sådan ser verden ud, trods alle idialister som prøver at ændre verden.

Her viser mine erfaringer det samme. Til et møde om SQL-ledger var der en der havde taget sin bærbare med og ville have at jeg skulle installere det.
Jeg sagde at han kunne sidde ved tastaturet, læse den fil jeg viste ham hvor lå (INSTALL) og følge den. Stødte han på problemer kunne han bare spørge mig - og evt. senere bruge sslug.teknik til spørgsmål.

Det ville han ikke, han direkte sur, da jeg sagde at jeg ikke ville gøre det for ham, (så han slap for at lære noget) - og jeg sagde så at det var altså hans problem, jeg vil godt hjælpe folk til selvhjælp, men at arbejde gratis, det gør jeg kun for mine venner !

Så fandt han en anden der vistnok hjalp ham - uden at han skulle lavet noget - jeg kan kun idealistisk set, håbe han forstod noget af det jeg sagde til ham.. men sikkert ikke.

Man bliver nødt til at være kontant overfor den slags folk er jeg bange for.

-- Regards, Klavs Klavsen

-------------| This mail has been sent to you by: |------------
              Klavs Klavsen - Open Source Consultant
            sslug@sslug - http://www.EnableIT.dk

    Get PGP key from www.keyserver.net - Key ID: 0x586D5BCA
Fingerprint = A95E B57B 3CE0 9131 9D15 94DA E1CD 641E 586D 5BCA
It is a myth that people resist change. People resist what other
people make them do, not what they themselves choose to do...
That's why companies that innovate successfully year after year
seek their peopl's ideas, let them initiate new projects and
encourage more experiments.            -- Rosabeth Moss Kanter