Re: [MOEDE] teknik/politik (was: DRM: hvor og hvornår + linux-sikkerhed.)

--

> Ja. Jeg mener at Sslug skal være en forening med tekniken bag linux
> som det primærer formål.

Nu er teknik og samfund ikke adskilte størrelser. Så jeg mener ikke at der
er belæg for at teknikken kan ses isoleret fra de sociale forhold. Det er
vel en styrke at kunne se teknikken i den sociale sammenhæng. Mere konkret:
Kan open source give lige så stor sikkerhed for informationsproducenterne
som Microsofts DRM? Skal open source gøre det?

> Jeg udelukker ikke at sslug kan holde ikke-tekniske arrangementer. Jeg
> siger at jeg mener at det har førstprioritet at have et bredt teknisk
> program til de faste arrangementer.

Da teknik og samfund ikke kan adskilles, kan man ikke give absolut prioritet
til ren teknik, og det gør man vel heller ikke ved de såkaldte tekniske
arrangementer. Man vil ofte netop inddrage spørgsmål om udviklingsmiljøer,
brugere, hackere, osv. Sikkerhed er vel i højeste grad en socialt-teknisk
problem. Der er jo ofte en god social grund der spiller en stor rolle for
hvorfor teknikken er som den er.

Flemming