Diskussionsmøde om Digital Rights Management

Jeg foreslår at vi holder et diskussionsmøde om Digital Rights Management
(DRM).

Det kunne f.eks. hedde:

Hvad gør Open Source bevægelsen ved Digital Rights Management?

Jeg vil gerne indlede med et diskussionsoplæg som følger:

1. Hvad er DRM - specielt i Microsofts udgave.
2. Hvilke samfundsmæssige problemer er der ved DRM - og hvorfor er OSS i den
forbindelse vigtigt.
3. Vil open source overleve DRM - specielt i Microsofts udgave?
4. Kan open source bevægelsen lave DRM-software? Vil softwarepatenter på DRM
hindre open source i at lave DRM-software? Eller skal open source være et
alternativ til DRM?

Hvis der er andre end mig der har forsøgt at sætte sig lidt i ind i DRM
(eller endnu bedre: ved mere om emnet end jeg gør), vil jeg hellere end
gerne dele oplægget med andre (evt. overlade det til andre).

Formålet med mødet er at få taget hul på diskussionen om hvad open source
bevægelsen gør ved DRM der, så vidt jeg kan se, kan blive en meget alvorlig
trussel mod open source software. Jeg tænker her specielt på Microsofts
Palladiumprojekt. Generelt går DRM jo ud på at beskytte
informationsproducenterne mod at ikke-godkendt software og ikke-godkendte
brugere får adgang til filerne. Men Microsofts Palladium tilføjer den lille
finesse at der på fremtidens computere kun kan bruges godkendt ("trusted" i
ms-newspeak) software hvis DRM-beskyttede data skal kunne læses.

Jeg vil gerne sørge for at der findes et mindre skriftligt oplæg til mødet
som kan lægges ud på www.sslug.dk.

Flemming Bjerke
sslug@sslug