Re: [MOEDE] Mødeplanlægning i København (NBI, Symbion)

Send reply to:  	sslug@sslug
To:             	sslug@sslug
From:           	Peter Makholm <sslug@sslug>
Date sent:      	Mon, 12 Aug 2002 14:29:49 +0200
Subject:        	Re: [MOEDE] Mødeplanlægning i
	København (NBI, Symbion)

> Det er svært for os gamle nisser.

Hvem sagde det var nemt? :-)

For at tage mit eget eksempel. Jeg benytter windows som OS,
Pegasus som mail client, Forté Agent som Newsreader, Netscape
som browser ACDC som billede fremviser og ICQ som instant
messager samt en række andre programmer.

Mit problem ved overgang til Linux er selvfølgelig hvilke programmer
findes der til at erstatte dem jeg bruger på linux og hvordan får jeg
sat dem op.

Selv om det nu er 15 år siden jeg først stiftede bekendskab med
UNIX husker jeg da stadig hvilke problemer jeg havde med hele
sikkerheds systemets opbygning. Jeg vil formode at helt nye stadig
har de problemer, specielt hvis de kommer fra windows verdenen
hvor det er fuldstændig ukendt.

Hvad gør man når nu ens linux begynder at sende mail til en om fejl
i opsætningen. Hvilke værktøjer er der og hvordan bruges de o.s.v.

Jeg kan da sikkert komme op med flere punkter, hvis jeg begynder
at bryde mit hoved lidt.

> Tilgengæld kan jeg godt se at man som ny har svært ved at vide hvem
> man kan få til at holde et godt foredrag når man ikke rigtigt kender
> folk. Vi bliver altså nød til at hjælpe hinanden.

Det sidste har du da fuldstændig ret i. :-)

Problemet for nye er ikke kun person galleriet, men i lige så høj
grad at stille de rigtige spørgsmål. Det at stille kvalificeret
spørgsmål kræver kvalificeret viden, hvilken jo er det en ny bruger i
høj grad mangler.

> Jeg tror det skal være lidt mere organiseret end bare at bede folk om
> at møde op. Jeg tror man skal have stukket nogle emner ud for et par
> stykker af os gamle nisser.

Ja, du har ret. Det skal være mere organiseret og det var heller ikke
ment som et forslag til formulering, kun som et eksemple på at
formuleringen i den eksisterende tekst måske kunne være mere
hensigtsmæssig.

Jeg husker da jeg første gang faldt over slug.dk og læste
kalenderen. Min umiddelbare reaktion var at det var meget nerded,
men tog så aligevel til det næste fordrag på kalender. Det var så
heldigvis inden for min fatte evne, men rettet mod totalt novicer var
det da ikke.

Jeg er en stædig rad og skal nok komme efter det, men det er
sikkert ikke alle. :-)

> Hvordan mener du at nivoet af SSLUGs julekalender fra 2001 var: (Læs
> den på <http://www.sslug.dk/julekalender/oversigt.shtml>)

Det er noget af det rigtige men måske er det lidt for specifikt. Jeg
forstiller mig noget i stil med fordrag om f.eks "disk administration
på små systemer", "Grundlæggende FireWalls", "Internet
opkobling via ADSL, PPPoE, Dialup". Eller andre passende
grupperinger.

Igen er min viden om Linux for lille til at komme med mere konkrete
forslag.

> Uha, det tager en masse tid at administrerer. Jeg ville håbe på at vi
> kunne gøre det i prosa her på listen.

Ja det er også klart en løsning. Jeg var ikke helt med på niveauet,
men min pointe var bare at man på en eller anden måde sikrede sig
at man spurgte bredt, hvilket jo klart kan løses via listen her. Man
kunne måske så lave lidt reklame for listen på de enkelte fordrag,
så evt. nye bliver opmærksom på at det er her det sker.

Med venlig hilsen
Kurt Frederiksen
(polyevangelist & Agnostiker)
ICQ : 14412982