Re: [MOEDE] Mødeplanlægning i København (NBI, Symbion)

Send reply to:  	sslug@sslug
To:             	sslug@sslug
From:           	Peter Makholm <sslug@sslug>
Date sent:      	Mon, 12 Aug 2002 12:04:32 +0200
Subject:        	[MOEDE] Mødeplanlægning i København
	(NBI, Symbion)

> På medlemsmødet talte vi blandt andet om mødeplanlægning. Følgende er
> nogle af de punkter som kom op vedrørende mødeplanlægningen og
> -afholdelsen i København.
>
>  - Vi skal være bedre til at kunne afslutte programmet 'til tiden' og der
>    skal være mere plads til uformel småsnakken.

Nu ved jeg ikke hvordan et møde afsluttes, da jeg vist aldrig har
været der tiden ud. De møder/foredrag jeg har væet med til er alle
endt i en eller anden detalje og så kan jeg altså ikke holde
interessen oppe.

Det er sikkert fasinerende hvis man er nerd, men som nybegynder
går det hurtigt hen over hoved på en. Jeg kunne derfor godt tænke
mig at man meldte lidt ud om hvilken målgruppe man sigter mod på
de enkelte fordrag og så i fordraget prøvede at holde fast i det. Det
kunne måske også være med til at "holde tiden"

Nu lyder det som om jeg er vildt utilfreds men det er ikke rigtig. Jeg
har haft meget glæde af fordragene og synes i store træk de er
forløbet fornuftigt. Der er været tekniske begrænsninger som har
gjort at jeg ikke har fået det maximale ud af fordragene, men det er
jo umuligt at håndtere. Fordragsholderne har altid været
nærværende og har haft den nødvendige viden om området de holdt
fordrag i. De har også altid kendt deres egne begrænsninger og
sagt når de var ude på kanten af deres viden.

Som møde deltager er man nok sjældent god nok til at melde ud
når noget er godt. Det er jeg i hvertfald personligt.

> 'Til tiden' er officielt klokken 2200, men det er vist egentligt mere
> bare fordi det er det vi plejer at skrive i kalenderen end baseret på
> en egentlig overvejelse. Jeg tror dog ikke vi skal sætte det senere.

Jeg tror du har ret her. Efter 2200 tror jeg mange vil være gået
alene fordi de skal på arbejde dagen efter.

>  - Tør folk blande sig i planlægingen?

Om folk tør ved jeg ikke, men jeg tør godt :-)

Problemet for mig er at jeg mangler viden og fysik til selv aktivt at
medvirke. Men i det omfang det er muligt er jeg da klar til at stille
op.

> Engang i mellem er der nogen (vi ved hvem vi er) en liste med forslag
> til møder de næste par måneder. Er disse forslag for 'færdige' til at
> andre tør melde ind med mødeforslag.

Jeg tror ikke foreslagene er for "færdige", men der er nok en del der
afstår fra at komme med forslag fordi de ikke synes de kan stille
"krav" hvis de ikke selv har noget at byde på. Jeg har i forbindelse
med foreningsarbejde oplevet at "gamle" aktive uden at ville det
lukker for nye ved at aktiviteterne bliver for indforstået og
sammenspiste.

Hvis man vil tiltrække nye og samtidig holde på dem, må man også
lægge noget energi i hele tiden at sikre sig at deres behov
tilgodeses.

Sat sort/hvidt op ser det for mig ud som om der et et stort spring
fra installations party'erne og til fordragene. Det virker lidt som om
man gerne vil hjælpe folk med at få lagt linux inde på deres
maskine og så kan de i øvrigt komme igen når de nærmer sig nerd
niveau.

Jeg har set flere opfordringer til at komme med forslag til fordrag
om nye nerd hjørner af linux men få opfordringer til at tage basale
linux funktioner op.

F.eks. mødet torsdag, den 15. august. hvor der står:

< citat start>
Vi åbner op for en række uformelle småforedrag. Her får *du*
muligheden for at fortælle andre om det spændende program du
har opdaget eller det interessante problem du arbejder med.

*  Kender du et program du aldrig havde drømt om at du savnede,
men nu ikke kan undvære er dette chancen for at at sprede ordet.
< citat slut>

Hvorfor er der ikke her en opfordring til korte fordrag om linux som
det bruges i dagligdagen?

Jeg tror det er nødvendigt, hvis man vil tiltrække nybegyndere og
fastholde dem, at tage trivielle hjørner af linux op på møde
kalenderen.

> Jeg kunne godt tænke mig at vi evaluerede mere på de enkelte
> møder. Det kan være kommentare til mødeplanlægningen og oplæget til
> mødet og selve afholdelsen. *Jeg* føler engang imellem at jeg famler
> mig rundt i blinde, både som planlægger, mødeleder og foredragsholder.

Jeg tror det er et godt forslag. Jeg vil i den forbindelse anbefale at
evt. evaluerings skemaer enten uddeles fra starte af mødet eller
sættes på sslug hjemmesiden.

Grunden er at man ellers kun hører fra dem der var tilfredse med
fordraget og blev der tiden ud, mens dem der havde indvendinger tit
er gået før tid og derfor aldrig bliver hørt hvis evt. skemaer først
udleveres til sidst.

Bemærk også at det ikke er alle fordragsholdere der føler sig
trykke ved evalueringer og det derfor måske skal være valgfrit for
den enklete fordragsholder om der skal foretages evaluering af
fordraget.

Med venlig hilsen
Kurt Frederiksen
(polyevangelist & Agnostiker)