Re: [MOEDE] Hyggemøde d. 15?

In <sslug@sslug> Mark Gjøl <sslug@sslug> writes:

>Hvordan vil du udnytte snifning på et netværk til at blive en bedre
>sysadm? Det bedste jeg kan se er at finde evt. vira på maskine bag
>firewallen, men jeg ved at _jeg_ ville blive ret muggen hvis jeg fandt
>ud af at manden mellem mig og internettet sad og sniffede pakker.

Snifning kan skam være ganske nyttigt til at diagnosticere underlige
netværks-problemer. I løbet af de sidste par måneder har jeg
f.eks. brugt til at se om en DHCP server uddelte de rigtige
route-tabeller til klienter (det gjorde den ikke), og til at se
hvorfor et overvågningssystem permanent mente at en ftp server var
nede (overvågningsprogrammet sendte "QUIT" straks, hvilket fik
ftp-serveren til at droppe forbindelsen uden at sende sit normale "220
Ok" først).

Alle værktøjer kan bruges og misbruges. En dirk er et nødvendigt
redskab for en låsesmed, og et kriminelt instrument for en
indbrudsty. Det samme med ting som pakke-sniffere, portscannere og
sårbarheds-testere.

I øvrigt, hvis jeg endelig skulle snage i mine brugeres privatliv gad
jeg da ikke sidde og sniffe pakker; så ville jeg læse deres post
hvilket kan gøres meget nemmere end at sidde med en pakke-sniffer.

--
Henrik Storner <sslug@sslug>