Re: [MOEDE] Hyggemøde d. 15?

Rune Zimmermann wrote:
On Tue, 06 Aug 2002 01:06:31 +0200
Mark Gjøl <sslug@sslug> wrote:

Bliver det forklaret rigtigt kan alle deltagere blive glimrende script

kiddies...

Eller glimrende sys.adm.
Ja, at sniffe på et netværk kan misbruges, men det kan også bruges som
et værktøj.
At portscanne er rigtignok ulovligt hvis du gør det på en fremmed
maskine, hvor du ikke har fået lov.
Det er fuldt lovligt på din egen maskine.  Ja lige frem tilrådeligt.

Hvordan vil du udnytte snifning på et netværk til at blive en bedre sysadm? Det bedste jeg kan se er at finde evt. vira på maskine bag firewallen, men jeg ved at _jeg_ ville blive ret muggen hvis jeg fandt ud af at manden mellem mig og internettet sad og sniffede pakker. Man kunne så vælge kun at gøre det på port 6667, f.eks, som ofte bruges til IRC, men den er der jo også nogen der bruger privat (ja, jeg gør da).
Ja, det kan godt være klogt at portscanne sin egen maskine, men med netstat får man sådan set den samme effekt, bare bedre, idet den også kan vise hvilke programmer der holder portene åbne.

Nåja... Og så er der jo i listen nogle ret nasty programmer, der kan fjerne ethvert privatliv fra de ansatte i det firma man evt. skulle arbejde for.

--
// Mark Gjøl
Is it better to abide by the rules until they're changed or help speed the change by breaking them?