Linux Install Party - Niels Brock

Hej.
Jeg vil gerne lægge ud med en lille evaluering af Installfesten
idag. Jeg syntes som altid vi lige bør evaluere bagefter så vi kan
blive klogere og lære af fejltagelser, etc.

Først de gode ting:

Der var utrolig godt styr på det hele til ankomsten. Folk vidste hvor de
skulle gå hen og den vanlige ½ times kaos udeblev næsten. Det var
rigtigt godt at der var sat navne på hvem der skulle installere hvor og
hvor folk skulle gå hen med deres computere ( Jeg var der ikke i
Roskilde ).

Det var rart at der var tid til at gøre det færdigt. Aften
arrangementerne har lidt tildensen til at blive lidt forhastede da folk
skal hjem. Og mit indtryk er faktisk lidt at folk går når der står på
webben at arrangementet er slut, uanset om de har fået løst deres
problemer eller ej. Men der var heldigvis tid til mere end blot at kaste
en distribution ind på deres computere.

Sedlerne som blev udleveret til dem som skulle have installeret
var også en meget god ide..
Der manglede blot en lille opfordring nederst på dem til at de skulle
komme med deres syn på arrangementet her på listen, når de var kommet
hjem og kommet lidt videre. ( Det kan vi jo forsøge næste gang ).

Også det jeg syntes vi kan gøre bedre:

Vi har ikke skrevet på hjemmesiden at Mandrake kræver 48 MB ram for at
installere ( Jeg ved ikke om det samme er gældende for Red Hat, men vi
bør stadig skrive det ).

Jeg syntes også tilmeldingskemaet bør udvides med en søjle for dem der
skal have installeret ( Denne distribution foretrækker jeg, med mulighed
for at vælge at man er ligeglad ) og ligeledes hos dem som skal
installere. ( Disse distributioner er jeg bedst til at vejlede i, i
prioriteret rækkefølge ). Så vil det vel være nemmere at lave nogle
bedre parringer af installationer. Tog det egentligt lang tid at parre
folk idag?

Jeg havde lidt problemer med at installere Mandrake på den ene maskine,
da installeren ikke ville æde en 400 MB / og en 800 MB /usr som samlet
800 MB men insistererde om at vi ikke måtte vælge flere pakker end der
kunne være på 400 MB. Men jeg kom først rigtigt til kort da jeg forsøgte
med Red Hat for at finde ud af at en minimums install + KDE var langt
over 1 GB, mere eller mindre uden muligheder for skære i størrelsen.
( Jeg vil foreslå at vi skriver at vi har meget svært ved at installere
på mindre end 1 GB diskplads ).

Det lykkedes dog at få en rimelig fornuftig Mandrake 8.2 ned på en P166,
48 Ram, 500 MB disk, med IceWM, Apache, Mozilla, MySQL, men det tog
godtnok noget tid og noget arbejde at få det til at makke ret.

Eller skal vi have fundet en distribution som vi anbefaler at installere
på denne slags "små" maskiner, når folk gerne vil have X på dem?
( Der kommer jo faktisk en hel del i denne størrelse )

Alt i alt syntes jeg at det forløb rigtigt godt. Og tak til Prosa for
mad, det var lækkert. Og jeg tror på at der er gået en betydelig større
del kommende Linux brugere hjem idag end der gør fra et aftenarrangement
på 3 timer.

--
./Jesper Krogh, sslug@sslug
webshop: http://www.linuxpusher.dk - Mandrake 8.2 PowerPack er nu i hus.