Re: [MOEDE] Foredrag til Hovedbib

On Fri, 17 Aug 2001, Jacob Sparre Andersen wrote:

> Nogle forslag der dukkede op under mødet:
>
>  * 10 grunde til at vælge Linux!
>  * Hvor får man teknisk hjælp? (hvordan bliver man medlem i
>    SSLUG?)
>  * Sammenligning med Win/Mac.
>  * Open Source-samarbejdsmodellen.
>  * Dual-boot/migreringsplan.

Men var det ikke nærmere demo af programmer? Gimp,
Abiword, StarOffice etc etc.

Jeg mener: "10 gode grunde", "Open Source
arbejdsmodellen".  Det kommer til at virke som
prædikener, forkyndelser fra de frelste.

Det skal være "Se hvad jeg kan med Linux, det kan du
også!"

Jeg tror ikke det motiverer så mange folk at få at vide
at "derfor er Linux bedre, du _bør_ skifte". Ingen
gider få at vide hvad de bør, de har såmænd dårlig
samvittighed i forvejen over alle de andre ting i deres
liv de burde gøre, som de ikke gør. Holde op med at
ryge, tabe sig lidt, spise sundere, være noget mere for
deres børn, hvad ved jeg.

Jeg tror folk skal tænke "det der Linux vil jeg gerne
prøve", ligesom de måske tænker når de ser et
Windowsprogram eller et spil der tiltaler dem. Det skal
være fordi det kan noget de gerne vil, eller de synes
det ser fedt ud. Ikke fordi det er "godt og rigtigt".

Undtaget er selvfølgelig Idealisterne, der gerne vil
være Gode og Rigtige. Dem behøver vi dog ikke
Hovedbiblioteket til, dem kan vi sikkert ramme ved at
få noget i Information. Men selv her skal vi nok passe
på ikke at være alt for forkyndende. Det skaber mistro.

DISCLAIMER: Alt herover, der måtte være formuleret som
var det den endegyldige sandhed, er dog blot ment som
min ydmyge mening.

/hanne