Re: [MOEDE] Referat fra hyggemødet i Malmö i går

Jacob Sparre Andersen wrote:

Hovedtrækkene er at vi lærte lidt om KBabel, screen, xv, mmv og netpbm, hvorefter vi besluttede at holde et Linux Demo Day arrangement i Malmö i år og at holde nogle flere foredrag på begynderniveau.

Om det finns intresse för några föredrag som inte är på direkt nybörjarnivå så kan jag prata om följande "små program"
(Till dessa behövs det nog ca 1 vecka förvarning).

rsync - http://rsync.samba.org/
ett program/lib för att kopiera/uppdatera ett filträd mellan två maskiner utan att behöva kopiera alltihop.

rrdtool - http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/webtools/rrdtool/
från webbplatsen:
RRD is the Acronym for Round Robin Database. RRD is a system to store and display time-series data (i.e. network bandwidth, machine-room temperature, server load average). It stores the data in a very compact way that will not expand over time, and it presents useful graphs by processing the data to enforce a certain data density. It can be used either via simple wrapper scripts (from shell or Perl) or via frontends that poll network devices and put a friendly user interface on it.

vnc - http://www.uk.research.att.com/vnc/
Fjärrstyrningsprogram (som PCanywhere till windows) men som funkar med Unix/X11, Windows, Mac och är opensource och lär kunna tunnlas genom SSH.

Jag kan även tänka mig att hålla något av följande större föredrag:
(Om något av dessa blir aktuellt så vill jag åtminstone ha några veckor på mig att förbereda slides och vad presentationen skall innehålla.)

FreeBSD - http://www.FreeBSD.org
Introduktion/presentation/översikt och viss jämförelse med Linux (Jag är ingen expert på Linux så det sistnämnda kan halta en del!)

TCP/IP - http://www.ietf.org/
Snabbgenomgång (fanns tydligen intresse enligt webben.)
Tanken är att man gör en ca 2h lång genomgång av det grundläggande innehållet i TCP/IP Illustrated, vol 1 - The protocols av W. Richard Stevens.
Om detta blir förståeligt för rena nybörjare är jag skeptisk till men de borde iallaflla kunna snappa upp någonting.

Alla föredag på svenska eller ev engelska och helst i Malmö.

Rent Linux specifika saker kan jag inte prata om då, jag bara använder Linux som referens för att kontollera funktionen hos ex. drivrutiner och program som inte vill fungera under FreeBSD:s Linuxulator.

/Martin