Re: [MOEDE] Referat fra hyggemødet i Malmö i går

Hej!

Jag heter Tobias Olsson, inte "(?)".. =)

Programmet screen går att hitta på
http://www.gnu.org/software/screen/ och i de flesta distributioner.

Kortfattat:
screen är ett program för att skapa virtuella konsoler som går att
koppla ifrån och koppla upp sig mot från en annan förbindelse.
Bra för att kompilera upp mozilla på en 386'a. Starta kompileringen i en
'screen' (virtuell konsol), ctrl-a d och logga ut. Nästa morgon logga
in, kör screen -r och du ser om kompileringen lyckades.

Vanligaste kommandona:
"screen" för att starta en ny virtuell console
"screen -r" för att återkoppla till en gammal virtuell konsol
^a d (control-a och sen ett vanligt 'd') för att koppla ifrån en aktiv screen
^a n för att skapa en ny virtuell konsol inifrån en konsol

Andra kommandon och användningsområden:
Mer avancerade saker går också att göra, som att dela en "riktig" konsol
i flera virtuella och liknande. Dock har jag aldrig testat detta så jag
vet inte hur det fungerar.

Jag kan tänka mig att detta kommando är MYCKET användbart för de som sitter på
en seriell konsol eller på en solaris utan X.

Att tänka på:
su'a inte i en screen, eftersom du lika gärna kan dela ut rootlösenordet
då.

/Tobias

--
todays excuse
BOFH excuse #202:

kernel panic: write-only-memory (/dev/wom0) capacity exceeded.