Re: [MISC] laptop anbefaling

Den 02-01-2011 11:58, Kristian Nørgaard skrev:
> Jeg er på udkig efter ny laptop og har to modsatrettede ønsker:
>
> Den vertikale skærm opløsning skal være mindst 1024 pixels.
> Og maskinen må ikke være for stor og tung.
>
> De bedste 4 kandidater jeg kan finde på edbpriser er:
>
> http://www.edbpriser.dk/Product/Compare.aspx?clist=4512037;4308044;4218006;715526

tja. du kunne skrive hvilke det drejer sig om....

vad skal den bærbare/slæb-bare bruges til af opgaver?

..applikationer, programmer ?

..Desktop brug hjemme (tung) eller mobilt brug (let) ?

..I mørke hjemme,dvs. med spejl-skærm,
eller til brug ved dagslys og belysning (mat skærm) ?

osv.

> 1. Er der nogen chance for at gætte hvilke dele af ovenstående som vil fungere/fejle med
> en ny Ubuntu installation?

nej, prøv at søge på nettet med præcis modelnavn
f.eks. dukker sådan noget op som dette:
http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20101125152824637&board_id=9&model=Utility&page=1

eller spørg i butik om du må teste en demo-model med en ubuntu live-cd.

se evt på.
http://tuxmobil.org/mylaptops.html
http://www.linux-on-laptops.com

generelt er det en god ide at holde sig fra de sprit-nye modeller, det kan komme
tul

> 2. Er det mere realistisk at beholde (undskyld) windows 7 på maskinen og køre Ubuntu under
> virtualisering?

kommer an på om du vil/skal køre windows samtidig med linux.

Jeg fik efter 2 dages bøvl lavet fuld backup af min net-book med win7
(der er vista , win7, og install partition!)
og nu kører den dual-boot med ubuntu.
Windows7 bruges ganske sjældent.

> 3. Jeg kommer helt sikkert til at køre forskellige linux'er så vel som Windows XP under
> virtualisering. Er der nogen problemer i det? F.eks. pga 64bit arkitekturen?

bare der er RAM nok, og de modeller du lister er vist fint på det punkt.

> 4. Nogen kommentarer i øvrigt til de 4 ovenstående bud på laptops?

undgå de spritnyeste modeller, indtil du kan finde anmeldelser på nettet
fra linux brugere.

Derudover gå i stor bue om modeller med blank/spejl-skærm, de er
srort set ubrugelig per design.

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2011-02-01, 02:01 CET [an error occurred while processing this directive]