Re: [MISC] Hvad siger loven: Må jeg lave en Ogg/Vorbis net-butik

Michael Schmidt wrote:

> Jeg tror kun man, som skaberen af værket, _ikke_ har ophavsretten hvis
> værket er kommisioneret eller på andenvis kontraktligt overdraget til en
> anden.

Sådan er det også for alle værkstyper hvor der ikke er aftalelicens. For
musik som værkstype er der aftalelicens i Danmark.
Aftalelicens indebærer også tvang. Brugen af musik i Danmark er altså
tvangslicenseret til KODA, der så videreformidler rettighederne.

Hvis Danmarks Radio henter en musikfil du har lavet og lagt på din egen
hjemmeside, så skal de betale KODA for brug af musikken.

Det er værd at bemærke, at når man lægger noget til frit download på ens
hjemmeside, så er der tale om en fremførelse af værket, lige så vel som
afspilning i radioen er en fremførelse.

Mvh