Re: [MISC] Hvad siger loven: Må jeg lave en Ogg/Vorbis net-butik

Martin Møller Pedersen wrote:

> Hej Andreas,
>   Du skrev:
> Nu sagde du butik. Husk lige, at hvis din butik også indeholder
> lytteprøver, som alle frit kan lytte til, så skal du betale KODA afgift.
> Dette gælder også selv om det er en optagelse af dig selv der synger en
> hjemmekomponeret sang i badet."
>
> Det er altså forkert.

Nej. Du må lægge alle de lydoptagelser af musik fra badet derhjemme ind på
din hjemmeside som du orker. Det er på ingen måde forbudt. KODA har blot
ret til at kræve betaling for brugen af musikken - også selv om du ikke er
medlem af KODA. Altså du må gerne, men det koster. Du kan så registrere dig
som medlem hos KODA og få penge retur alt efter hvor meget din musik bliver
brugt - f.eks. spillet i radioen.

- Og nej jeg er ikke advokat med speciale i ophavsret. Jeg har blot fuldt et
40 timers kursus i ophavsret sidste efterår på Århus Universitet. Tjeck
nøje hvad du kan finde om emnet på KODAs og kulturministeriets hjemmeside.
De er nok mere autoritative end mine ord.

Der har faktisk været nedlagt et fogedforbud mod en internetbutik i 1997,
der solgte musik CDer. De havde lagt lytteprøver ud af musik på 30-40
sekunders længde ud på nettet. KODA havde på daværende tidspunkt ikke nogen
afregningsregler på dette område. Det har de fået sidenhen.

Mvh