Re: [MISC] Hvad siger loven: M å jeg lave en Ogg/Vorbis net-butik

On Wed, 18 Apr 2007 12:10:28 +0200, Preben Mikael Bohn <sslug@sslug> wrote:

Andreas Bach Aaen wrote:
Ok. Det _er_ §50. KODA er en organisation der repræsenterer en væsentlig del
af ophavsmændene til musik i Danmark.
> De har krydsaftaler med tilsvarende
internationale organisationer. Det specielle er at KODA via
aftalelicensreglerne (bla. §50) dermed får ret til at administrere
rettighederne for _alle_ ophavsmænd til musik i Danmark - også dem der ikke
er medlem af organisationen.

KODA administrerer betalinger for brug af andres værker. Der står da intet i $50 om at man ikke har ophavsret på egne værker.
Jeg tror kun man, som skaberen af værket, _ikke_ har ophavsretten hvis værket er kommisioneret eller på andenvis kontraktligt overdraget til en anden.

<klip>
Netop. Læg mærke til at der skal betales 1500 kr pr. kvartal blot for at
være med på spøgen. Der skal tælles eksemplarer og gemmes logfiler.
Det faste "gebyr" (der er DKK 1.500,- pr. måned - ikke pr kvartal) og garantibeløbet på DKK 10.000,- kan godt være det der afholder mig fra at gå viddere med projektet, da det enten skal sponceres eller deles ud over det forventede antal downloads (som jeg - til at starte med - ikke forventer overstiger f.eks. 500/måned (~ 3,- DKK/download foruden minut-KODA afgiften)

Præcis. Men jeg går da også ud fra at den originale spørger gik ud fra at han skulle tage penge for det... Jeg tror det største problem bliver hvis KODA stiller sig på bagbenene ved at ogg vorbis ikke kan kopi-beskyttes (og her kan vi så komme ind på spørgsmålet om mp3 eller for den sags skyld alle andre formater kan, men det vil jeg undgå).
Der står godt nok i "Aftale om online levering af musikværker via Internet - 5.2 KODA/NCB kan med 3 måneders skriftligt varsel gøre tilladelsen betinget af, at Udbyderen anvender egnede teknologiske metoder, som effektivt kan forhindre viderekopiering af de af aftalen omfattede musikværker (kopispærring)", men da man samtig kan angive ved ansøgelsen at man bla. ønsker at benytte wav-filer, kan de (KODA) vel ikke forvente at der stilles sikkerhed for man som udbyder "...effektivt kan forhindre viderekopiering af de af aftalen omfattede musikværker..."
Hvis der er et vedholdent krav om at kopispærre de udbudte værker er det vel kun rimeligt at udbyderen lader det være op til KODA at udpege "...egnede teknologiske metoder...", der ikke komprimentere grundlaget for den enkelte udbyders foretning.

Foreløbigt skal I alle have stor tak for Jeres indspark og information. Jeg er kommet et stort videns-skridt videre.
- Men er nok tæt på at droppe idéen af økonomiske årsager, da målgruppen, som nævnt i det oprindelige indlæg, nok er et meget snævert publikum.

-- Med venlig hilsen /Zmit/ RLU # 314205