Re: [MISC] Hvad siger loven: Må jeg lave en Ogg/Vorbis net-butik

Andreas Bach Aaen wrote:
Ok. Det _er_ §50. KODA er en organisation der repræsenterer en væsentlig del
af ophavsmændene til musik i Danmark.
> De har krydsaftaler med tilsvarende
internationale organisationer. Det specielle er at KODA via
aftalelicensreglerne (bla. §50) dermed får ret til at administrere
rettighederne for _alle_ ophavsmænd til musik i Danmark - også dem der ikke
er medlem af organisationen.

KODA administrerer betalinger for brug af andres værker. Der står da intet i $50 om at man ikke har ophavsret på egne værker.

_Hvis_ man derimod er medlem af KODA overgiver man jvf. deres regler for optagelse rettighederne til KODA, hvorved man dermed selv kommer i en situation at man skal betale for brug af egne værker. Derfor denne specielle vederlagsfrie ordning, der i øvrigt ikke altid har være det jvf. http://www.cultur.com/1998/980804.html

Her står der også "Niels Bak nævner også, at en mulig måde at omgå disse regler på, er simpelthen ikke at melde sig ind i KODA"

Men interessant er det at KODA på deres hjemmeside skriver "Hvis du er
medlem af KODA kan du godt anvende den musik du selv har skrevet og
komponeret, på din egen hjemmeside, uden at skulle betale vederlag til
KODA og NCB." (1)

Yes. Læg mærke til de krav og begrænsninger de har for denne brug af din egen musik. Det er en krølitet på deres egne regler. Og KODAs regler er i praksis lov.

Nej, KODA's regler gælder for deres medlemmer og for dem de skal indkræve penge fra (dvs. fra dem der spiller andre folks musik, hvor disse andre folk har meldt sig ind i KODA).

De skriver ikke _direkte_ at man ikke kan anvende sin egen musik uden
vederlag uden at være medlem, men det er en meget kraftig insinuation.

KODA må ikke behandle ikke-medlemmer ringere end medlemmer.

Det kommer vel an på sammenhængen. Som medlem af KODA er der da visse fordele (og ulemper).

> Så hvis du kan
leve op til KODAs krav for ikke kommercielt brug af egen musik på egen
hjemmeside, ja så er der ingen afgift.

Ej heller hvis man ikke er medlem.

Mon ikke også de har lavet denne regel for ikke at administrere sig selv
ihjel?

Jeg kan ikke se hvorfor der skulle være et administrationsmæssigt overhead ved ikke at skulle kræve penge fra ikke-medlemmer der udgiver deres egen musik.

Jeg kan ikke finde noget i ophavsretsloven der forbyder mig at udgive
min egen musik (såfremt jeg altså ikke har en anden aftale med andre om
at udgive min musik; det er jo muligt at det er dette KODA mener).

Du må da gerne udgive din egen musik. KODA har blot ret til at kræve
betaling for brug af musikken. Dette gælder også selv om det er dig selv
der er brugeren.

Nej, hverken hvis jeg er medlem eller ikke medlem af KODA jvf. ovenstående.

Netop. Læg mærke til at der skal betales 1500 kr pr. kvartal blot for at
være med på spøgen. Der skal tælles eksemplarer og gemmes logfiler.

Præcis. Men jeg går da også ud fra at den originale spørger gik ud fra at han skulle tage penge for det... Jeg tror det største problem bliver hvis KODA stiller sig på bagbenene ved at ogg vorbis ikke kan kopi-beskyttes (og her kan vi så komme ind på spørgsmålet om mp3 eller for den sags skyld alle andre formater kan, men det vil jeg undgå).

Med venlig hilsen Preben