Re: [MISC] Hvad siger loven: Må jeg lave en Ogg/Vorbis net-butik

Andreas Bach Aaen wrote:
Martin Møller Pedersen wrote:

Nu sagde du butik. Husk lige, at hvis din butik også indeholder
lytteprøver, som alle frit kan lytte til, så skal du betale KODA afgift.
Dette gælder også selv om det er en optagelse af dig selv der synger en
hjemmekomponeret sang i badet.
Er du nu helt sikkert på det ?

Ja. lovgrundlaget er ophavsretslovens §50-§52.

Jeg har simpelthen svært ved at se hvordan §50-§52 kan forstås på den måde.

Men interessant er det at KODA på deres hjemmeside skriver "Hvis du er medlem af KODA kan du godt anvende den musik du selv har skrevet og komponeret, på din egen hjemmeside, uden at skulle betale vederlag til KODA og NCB." (1)

De skriver ikke _direkte_ at man ikke kan anvende sin egen musik uden vederlag uden at være medlem, men det er en meget kraftig insinuation. Nu er KODA jo blot en organisation (godt nok udpeget af kulturministeriet) og de kan vel i princippet skrive hvad de har lyst til uden at det i øvrigt behøver at være lov.

Jeg kan ikke finde noget i ophavsretsloven der forbyder mig at udgive min egen musik (såfremt jeg altså ikke har en anden aftale med andre om at udgive min musik; det er jo muligt at det er dette KODA mener).

Men for at vende tilbage til det originale indlæg, så er spørgsmålet om det ikke "blot" er at lave en aftale med KODA alá
http://www.koda.dk/kunder/find-din-branche/internet/aftaler/musikverker-til-download

Med venlig hilsen Preben

(1):
http://www.koda.dk/medlemmer/selvbetjening/aftale-om-brug-af-egne-musikverker-pa-egen-hjemmesider