Re: [MISC] Hvad siger loven: Må jeg lave en Ogg/Vorbis net-butik

Michael Schmidt wrote:

> Skal jeg ikke også det hvis jeg blot konverterer materiale, hvor andre har
> ophavsretten, og vil distribuere det til masserne/folket/andre med samme
> musiksmag som jeg selv ?
> Den originale kunstner skal vel have en eller anden form for honorering
> (afgift?) for hver downloaded kopi af originalværket.

Hvis du vil sælge kopier, som du selv fremstiller, så er der ingen vej uden
om at indhente rettighederne til dette fra den enkelte kunstner eller
pladeselskab. Dette har intet med KODA systemet at gøre. KODA har bruges
f.eks. når en radiostation spiller en CD. Her er systemet effektivt, da der
ikke skal indhentes lov fra den enkelte kunstner/pladeselskab. Alt afregnes
overfor KODA.

Digitale kopier af musik og film, må du frit kopiere indenfor egen hustand,
mens analoge kopier må kopieres i privatssfæren. Det vil f.eks. sige din
nabo, men nok næppe alle brugere af et fildelingssystem.
Så hvis min nabo har sidste afsnit af Matador optaget fra DR liggende på
harddisken optaget med et DVB-T kort, så må jeg ikke få en kopi. Havde han
optaget den på et VHS bånd, så er der ingen ko på isen.

> Selv om jeg ikke er tilhænger af systemet, er jeg dog villig til at leve
> med det, hvis ikke det kan være anderledes.
> -men det er det jeg ikke ved og/eller kan gennemskue.

Ja systemet er ikke nemt at gennemskue. Selv kulturministeriet har udsendt
pjecer med forkerte informationer om hvad man må og hvad man ikke må.

Der er dog ingen vej udenom at sætte sig ind i loven. Den gælder ligemeget
om du kender den eller ej. Det er ikke nogen formildende omstændighed ikke
at kende loven.

Mvh